Apotek
Apotea imponerar på apoteksutredare
Publicerad: 17 juni 2016, 09:10
Foto: Joel Marklund/Bildbyrån
Nätapoteket Apoteas lösning för att informera kunderna om generiskt utbyte imponerar på nya apoteksutredningen – som har varit på studiebesök i Morgongåva.
Generiskt utbyte hamnar ofta i fokus vid expeditionsögonblicket. Här kan Apotea vara en förebild, tycker apoteksutredningen. Eftersom det är ett nätapotek sker kommunikationen digitalt på internet, där kunden får upp en sida på sin skärm med all nödvändig information från bolagets farmaceuter.
– ”Läkaren har skrivit ut det här, men jag tänker byta ut det till det här. Vill du ha det andra får du betala fem kronor extra”. Den diskussionen tar Apotea på dataskärmen, sade utredaren Åsa Kullgren när hon gästade Pharma Network i går.
Hanteringen fick Åsa Kullgren att börja fundera på om det kan gå att checka in på apoteken ungefär som man gör på flyget. I stället för ett boardingkort får kunden sin nummerlapp, loggar på något sätt in på apoteket och kryssar för om läkemedel ska bytas ut.
– Jag förstår hur viktigt det är att det generiska utbytet fungerar och att det finns där. Det finns starka ekonomiska intressen från dem som de betalar. Finansminister Magdalena Andersson skulle säga att det är viktigt att den biten inte förändras för mycket, men det går att göra det smidigare, sade Åsa Kullgren.
Utredningen klurar även på hur den ska få apoteken att lägga mer tid på säker läkemedelshantering och följsamhet i läkemedelsbehandlingen.
– Det jag önskar om fem–tio år är att fokus på de farmaceutiska tjänsterna kommer att öka. Jag skulle vilja lyfta fram expeditionsdisken i butiken, inte rent fysiskt, men att den får en ännu mer central roll, sade Åsa Kullgren.
Apoteksutredningen har varit i gång i snart ett halvår. Uppfattningen hittills är att det är mycket fokus på merförsäljning, att personalen känner sig stressad, och att farmaceuterna inte tycker att de har tid att göra jobbet som de är utbildade till.
– Det kommer alltid att finnas ett intresse av att ha merförsäljning, det inser jag också. Vi ska inte förbjuda apoteken att sälja tandkräm. Vårt uppdrag är hur man kan stärka apotekens roll i vårdkedjan och då är expeditionsögonblicket i fokus, sade Kullgren.