Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apotek delade kundinformation – ska granskas

Publicerad: 1 juni 2022, 06:42

Webbaserade Apotea är ett av tre apotek som ska granskas efter att företagen delat kundinformation med Facebook.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tre svenska apotek har delat information om drygt två miljoner webbkunder med Facebook. Nu ska apoteken granskas av Integritetsskyddsmyndigheten, rapporterar Sveriges Radio Ekot.


Ämnen i artikeln:

Toppnyheter

Efter att det framkommit att flera svenska apotek, däribland: nätapoteken Apotea och Apohem samt det statliga Apoteket, delat kundinformation med Facebook, inleder nu Integritetsskyddsmyndigheten (Imy) en granskning av bolagen. Företagen har skickat detaljerade uppgifter om bland annat köp av receptfria läkemedel och produkter.

– Det är ju känsliga personuppgifter som det verkar kunna handla om här, och de är en del av hälso- och sjukvården. Det gör att du måste ha ett högt skydd, säger Disa Rehn, jurist på Imy, till radion.

Läs också: Kry om läckta uppgifter: ”Stort misstag” 

Även omfattningen påverkar. Apoteket har tidigare uppgett att cirka en miljon kunder har påverkats. Och enligt Imy har Apotea uppskattat att över en miljon av deras kunder har drabbats då mejladresser samt information har delats under nästan två år, enligt Ekot.

Apohem däremot uppger att det bara är en liten del av deras kunder som har påverkats.

Om Imy kommer fram till att apoteken har gjort fel kan det leda till sanktionsavgifter. Även om avgifterna kan hamna på uppemot hundratals miljoner kronor, har de i Sverige de senaste två åren i snitt hamnat på runt åtta miljoner kronor.

Läs också: Regionerna skruvar upp sitt skydd mot cyberangrepp

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

TT

redaktionen@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Toppnyheter

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev