Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apotek heta i damtidning

Publicerad: 21 januari 2011, 15:08

Med inledningsorden ”Hej då apoteksmonopol – välkommen hudvårdsbonanza!” analyserar en damtidning utvecklingen på den svenska apoteksmarknaden.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Månadstidningen Elle glädjer sig åt att det numera går att köpa huvudvärkstabletter efter en sen lördagsnatt, och att inköp av nässprej inte längre kräver samma planering som inköp av champagne.

I februarinumret presenteras de största apotekskedjorna och hudvårdsprodukterna de säljer.

Utbudet har ökat och är ibland förvirrande likt det i dagligvaruhandeln. Detta har ”ruckat på våra föreställningar om apotekets 'trygghet' i skönhetsvården”, skriver tidningen.

– Det tog över ett år innan alla tester var klara och godkända innan vi fick börja säljas på Apoteket, säger Sacha Mitic, grundare av Sacha Juans hårvårdsprodukter som började säljas på apotek under monopolet, till Elle.

I dag får produkterna som säljer bäst mest plats på hyllorna, skriver Elle som tycker att mycket på den nya apoteksmarknaden återstår att utvärdera, ”för precis som vid alla förändringar finns en desorienteringsfas och det är nog där vi apotekskunder befinner oss just nu”.

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News