Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apotek Hjärtat ändrar sina rutiner för annonsering

Publicerad: 2 juni 2010, 13:01

Ändrade rutiner och tydligare regler. Det eftersöker Apotek Hjärtat när det gäller annonsering av läkemedel.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketFarmaci

Apotek Hjärtat fick kritik från Läkemedelsverket tidigare i år för sin annonsering av allergimedicin.

Läkemedelsverket anmärkte på att det inte framgick vilka av produkterna som var läkemedel. Dessutom påpekade Läkemedelsverket att texten kring läkemedlen och hänvisningen till bipacksedeln var för liten.

Nu beklagar Apotek Hjärtat det som hänt och har i ett yttrande till Läkemedelsverket påtalat behovet av tydligare riktlinjer för annonsering.

– Vi skiljer oss från läkemedelsföretagen genom att vi inte gör reklam för ett enskilt preparat, utan för både läkemedel och andra varor i samma annons. Vi behöver exempel från Läkemedelsverket på vad som är okej, säger Annika Svedberg, farmaci- och kvalitetschef på Apotek Hjärtat.

Apotek Hjärtat ska också ändra sina rutiner när företaget godkänner annonsunderlag.

– Texten i annonsen höll sig inom det godkändas ramar, men det är uppenbart att vi måste titta på hela annonsens utformning innan den godkänns och att det måste göras av en person som har regulatorisk och farmaceutisk kompetens, säger Annika Svedberg.

Enligt Annika Svedberg har åtminstone två andra apoteksaktörer sagt sig vilja ha tydligare riktlinjer.

Johan Wallér, vd i branschorganisationen Apoteksföreningen, tror att problemet kommer att lösa sig av sig självt.

– Man håller på att prova gränser och försöker hitta rätt nivå. Både vi och Läkemedelsverket befinner oss i en läroprocess, säger han.

Annonsen Apotek Hjärtat fick kritik för var publicerad i Upsala Nya Tidning den 22 april och gällde läkemedlen Clarityn, Livostin och Kestine.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev