Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apotek Hjärtat satsar på reklam

Publicerad: 12 januari 2011, 13:26

Förra året beräknas apoteken ha lagt 300 miljoner kronor på reklam. Nu tänker Apotek Hjärtat överge tv-reklamen och satsa på tidningar.


– I början av året hade vi i princip noll varumärkeskännedom. När vi nu stänger 2010 har vi en varumärkeskännedom på 41 procent. Det är ett väldigt bra utfall för oss och bara någon procentenhet från det tuffa mål vi satte upp, säger Bodil Eriksson, vice vd på Apotek Hjärtat, till Dagens Media.

Till och med november 2010 köpte apoteken medier för 276 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Apotekens medieinvesteringar bör därmed landa på omkring 300 miljoner kronor brutto för helåret, skriver Dagens Media.

Allra mest, 86 miljoner kronor, satsade Apoteket AB och näst mest Apotek Hjärtat, med en investering på drygt 79 miljoner kronor brutto.

Apotek Hjärtat har under 2010 mestadels gjort reklam i tv, men i år ska kedjan i stället satsa på ett utskick som följer med som bilagor i storstadstidningar en gång i månaden.

– Vi kommer att jobba på ett annat sätt. Apotek har en låg besöksfrekvens, hälften av våra kunder besöker oss var femte vecka, då behöver vi kommunikation som har förutsättningar att ligga kvar på köksbordet. I början var vi tvungna att sätta varumärket, men nu jobbar vi med kundmötet i fokus, säger Bodil Eriksson.

Minst reklampengar satsade Doc Morris, som endast lade 2 miljoner kronor under januari till november 2010.

– Doc Morris har haft fullt upp med att öppna nya apotek. Man öppnade 50 nya butiker förra året och det blir lika många i år, säger Gabriella Klapp, vd på reklambyrån Klapp & Co som håller på att ta fram en kommunikationsplattform åt apotekskedjan.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News