Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apoteken satsar stort på reklam

Publicerad: 30 september 2010, 13:37

Över 213 miljoner kronor har apoteksaktörerna lagt ned på marknadsföring sedan avregleringen.


Största delen av reklampengarna har apoteken satsat på landsortspress och tv. Ett exempel är Apotek Hjärtats nya tv-kampanj, som startade förra veckan.

– Tv som medium ger en stor räckvidd och har också givna fördelar när det gäller att berätta en historia underhållande. Tv ger oss också en chans att kunna särskilja oss från de övriga apoteken, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat, till tidningen Resumé.

Sammanlagt visar Sifos Reklammätningar att samtliga apoteksaktörer spenderat drygt 213 miljoner kronor på marknadsföring sedan avregleringen av apoteksmonopolet, skriver Resumé.

Allra mest, 77 miljoner kronor, lägger Apoteket AB som satsar på produktorienterade kampanjer i både tv och tryck.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev