Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag15.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Apoteket AB anklagas för ”skrämselpropaganda”

Publicerad: 4 November 2015, 14:03

Kedjans kampanj om att ta bort produkter med cykliska silikoner stöter på patrull och ska anmälas till reklamombudsmannen.


– Nivån på skrämseln kring de här produkterna inte är befogad. Det vill vi ha prövat hos reklamombudsmannen, säger Olof Holmer, vd på branschorganisationen Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet, KTF, till Dagens Apotek.

Han förklarar att KTF nu håller på att skriva en anmälan kring Apoteket AB:s kampanj som framhäver hälso- och miljörisker med cykliska silikoner. Kampanjen går ut på produkter med cykliska silikoner ska tas bort ut kedjans sortiment och att kunder kan lämna in gamla produkter och få rabatt på andra varor.

Enligt Olof Holmer är Apoteket AB:s kampanj på ”en helt annan nivå” än riskinformation och han förklarar att oroliga kunder hört av sig till KTF. Något han tror beror på att Apoteket AB har ett stort förtroendekapital.

– Reklam ska vara vederhäftig. Det går inte att dölja sig bakom det finstilta, det är helhetsintrycket som ska bedömmas, säger Olof Holmer.

Att cykliska silikoner har negativ påverkan på miljön är enligt honom inte kontroversiellt. Men ur hälsosynpunkt är produkterna säkra vid normal användning, försäkrar Olof Holmer.

Trots att KTF nu planerar en anmälan till reklamombudsmannen tror han inte att kampanjenen kommer att påverka försäljningen av produkter med cykliska silikoner.

– Men det kommer att skrämma upp ett antal människor. Varför gör Apoteket det här? För att de är the good guys of this earth? Ja, kanske det, i viss mån. Men naturligtvis har det att göra med att man vill sälja mer produkter och mer av sina egna, säger Olof Holmer.

Då kan jag ställa motsvarande fråga till dig. Varför reagerar ni på det här? Era medlemsföretag har väl också en vinning i försäljningen av den här typen av produkter?

– Ja, den här och alla andra produkter. Vilka produkter apoteken köper in är helt upp till dem. För oss handlar det om hur vi beter oss på marknaden? Vi tror inte att det är bra för branschen i stort.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket AB, tycker att det är upp till reklamombudsmannen att avgöra om företagets kampanj har varit ”obefogad skrämselpropaganda”.

– Vi talar om att det kan finnas risker och använder försiktighetsprincipen. Det finns studier som pekar i den här riktningen och vi vill visa, och pröva, att det här inte behövs för att våra produkter ska vara bra. Det är bra att det väcker diskussion, tycker jag, säger hon till Dagens Apotek.

Var det meningen?

– Nej, vi visste att den skulle väcka känslor. Men vi gör ju kampanjer för att vi ska kommunicera med våra kunder. Och de gillade den.

KTF befarar att det här kan påverka kosmetikbranschen framöver. Vad tror du?

– Det är svårt att dra sådana slutsatser tycker jag. Det kan i alla fall inte jag göra.

Samtidigt har Apoteket AB ett stort förtroendekapital. Tror du att det kan förändras av det här?

– Tvärtom, kunderna gillar ju det här. Vi tror att den som vågar använda försiktighetsprincipen, och inte använda substanser som kan vara farliga och riskfyllda, visar på att man vill ta ansvar för både miljö och hälsa.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev