Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apoteket AB bäst på hållbarhet

Publicerad: 6 april 2016, 15:30

Apoteket AB kammar hem första platsen i varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index. Det är första gången i historien som vinnaren inte är ett livsmedelsföretag.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

– Jag är otroligt glad och stolt över att vi äntligen har nått ut till kunderna med det arbete som vi har gjort under många år på apoteken. Vi har ett starkt genomgripande engagemang i hållbarhetsfrågor inom hela bolaget, säger vd Ann Carlsson till Dagens Apotek.

I undersökningen har 10 000 svenska konsumenter fått svara hur de ser på 265 varumärken i Sverige utifrån aspekterna miljö och socialt ansvarstagande. I topp ligger Apoteket AB följt av Coop och fjolårets vinnare Saltåkvarn på tredje plats.

Apoteket AB har stadigt klättrat uppåt i rankningen. Förra året blev det en fjärdeplats och året dessförinnan hamnade bolaget på plats tio. Enligt Ann Carlsson beror avancemanget på att Apoteket AB har blivit bättre på att berätta för kunderna hur det jobbar med sortimentet och kraven som ställs på produkterna.

– Vi ställer inte rynkkrämer i hyllan om de inte gör sitt jobb. Vi har konsekvent under ganska lång tid kommunicerat på olika sätt vad vi faktiskt gör, vad skillnaden är mellan det som vi tar in och det som vi inte tar in, säger Ann Carlsson.

Hon lyfter också fram Apoteket AB:s fokus på hälsa som en framgångsfaktor, där rådgivningen kring läkemedel och egenvårdsprodukter ute på apoteken spelar en viktig roll. Att ägarna har haft hållbarhetsfrågorna högt upp på agendan har också gjort sitt. Engagerade medarbetare är också viktigt.

– Vi har bland annat toxikologer som tidigt signalerar när de tycker att det finns substanser som de tycker att vi inte borde acceptera. Så var det när vi jobbade med cykliska silikoner som vi tog bort. Det var tack vare kunniga och engagerade medarbetare som vi ganska snabbt kom på den frågan, säger Ann Carlsson.

Och hållbarhetsarbetet fortsätter hos Sveriges största apoteksaktör.

– Vi är inte på något sätt färdiga. Ju mer man gör, desto mer ser man att man har att göra. Vi jobbar till exempel hårt för att alla våra leverantörer ska skriva på vår kod som ställer just krav på sortimentet, hur vi ska ta oss fram, hur förpackningarna ska se ut. Där vill vi att 100 procent av leverantörena ska skriva på, och där är vi inte riktigt än, säger Ann Carlsson.

Hon ser det också som en utmaning att hjälpa människor att använda sina läkemedel på rätt sätt. Apoteket AB forsätter också att jobba hårt för att få tillbaka överblivna läkemedel till apoteken så att de inte hamnar i soporna eller spolas ned i toaletten.

– Där finns det mer att göra, säger Ann Carlsson.

Apoteksaktörerna klarar sig överlag bra i årets Sustainable Brand Index. De fyra största kedjorna ligger inom topp 30. Branschens fula ankunge blir Lloyds Apotek som hamnar på plats 111 av totalt 265 rankade varumärken.

Är apoteksbranschen generellt sett bra på hållbarhet?

– Jag hoppas och tror det. Vi har lagt mycket tid, kraft och pengar på den här frågan. Vi ser att våra kunder förväntar sig mycket i hållbarhetsfrågor och det är ett väldigt tryck från kunderna som har drivit fram det här på apoteken. Det är sannolikt likadant hos våra konkurrenter, säger Ann Carlsson.

Apotekens placering i Sustainable Brand Index 2016

1. Apoteket AB (4)
12. Apoteksgruppen (24)
14. Apotek Hjärtat (20)
23. Kronans Apotek (28)
111. Lloyds Apotek (151)

Fjolårets placering inom parentens.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev