Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apoteket AB storsatsar digitalt

Publicerad: 3 april 2017, 08:06

Foto: Apoteket AB/Thinkstock

Nyligen tilldelades Apoteket AB Guldmobilen för sin app och kedjan var först med att ha e-handel i apoteksbranschen. Henrik Tingwall, Apoteket AB, berättar att kedjan arbetade mycket med utvecklingen av appen förra året.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

– Därför var det extra kul att vi för någon vecka fick priset Guldmobilen för att ha den bästa och mest användarvänliga appen i konkurrens med Clas Olsson och andra stora företag, säger Henrik Tingwall, ansvarig för digital utveckling på Apoteket AB.

Han framhåller att det för företag inte räcker att endast ha en app.

– För att vi ska kunna erbjuda kunden en riktigt bra upplevelse så måste appen hänga ihop med kundmötet i butik och med logistik och leverans av kundens mediciner och varor.

Apoteket AB ska göra en stor satsning för att utveckla kedjans digitala erbjudande under 2017, men hur mycket pengar som bolaget ska satsa på den utvecklingen vill Henrik Tingwall inte säga.

– Sedan drygt ett halvår tillbaka har vi kunnat använda vår nya tekniska plattform, som gör att det blir både enklare och går snabbare för oss att utveckla nya tjänster. Plattformen har utvecklats stegvis, och det har tagit mycket tid och resurser att få den på plats.

Apotekets digitala lösningar framöver kommer i stor utsträckning att vara kopplade kring bolagets app. Nyligen fick kunderna möjlighet att via appen chatta med en farmaceut dygnet runt. Apotekets app kan numera även hantera fullmakter, vilket innebär att kunden kan hjälpa en vän eller anhörig med receptärenden.

– Jag tror att det här bara är början på en fortsatt stor förändring av apoteksbranschen där vi går mot fler digitala tjänster som gör det enklare för kunden, säger Henrik Tingwall.

Apoteket ser liksom många andra företag hur privatpersoner allt mer använder digitala kanaler för att söka information och handla online – det gäller både för receptbelagd medicin och egenvårdsprodukter. Kunderna efterfrågar större enkelhet och att apoteken blir mer tillgängliga för dem.

– Intervjuer som vi har gjort med kunder har visat att många efterfrågar möjligheten att få bättre koll på sina läkemedel och recept – till exempel om recepten fortfarande är giltiga och när de kan hämta ut läkemedel nästa gång.

Apotekets kunder har sedan tidigare kunnat be om att få påminnelser via SMS från sitt lokala apotek. Nu har Apoteket AB byggt på sin app med påminnelsetjänster, som lanserades i månadsskiftet januari–februari.

– Vi tog ett samlat grepp och paketerade efterfrågade tjänster i appen på ett användarvänligt sätt – och det var bland annat det som vi fick Guldmobilen för, påpekar Henrik Tingwall.

Via appen ”Mina recept” loggar användaren in med mobilt Bank-ID och får därefter frågan om påminnelsefunktionen ska aktiveras. Svarar användaren ja får han eller hon en automatisk en påminnelse när till exempel högkostnadsskyddet löper ut.

– Vi kommer att jobba vidare på att göra det ännu enklare för våra receptkunder och ska satsa mer på tjänster som kunderna enkelt kan nå via mobilen. Via mobilens webbläsare kan ju kunderna göra allt som de kan göra via sin dator.

När det gäller efterfrågade tjänster som Apoteket vill utveckla, nämner Henrik Tingwall några kunskapstjänster som gör det enklare för kunden:

– Det kan gälla olika typer av samarbeten, till exempel med ”Min doktor”. Men vi tittar också på hur vi kan göra det enklare för våra kunder generellt att på apoteket.se hitta och välja rätt typ av produkt med hjälp av olika digitala guider. I dag har vi till exempel guiderna Vitaminguiden och Dagsbehovet för kosttillskott samt Magtestet, och en guide för hudvårdsprodukter.

I juni började Apoteket AB göra korta kunskaps- och rådgivningsfilmer, som guidar kunden i frågor om bland annat hår- och hudvård, sårvård och läkemedelsavfall. Filmerna publicerades på apoteket.se och i sociala medier och hade under sju månader 3,4 miljoner visningar. I kedjans nya kundforum på webben kan kunder hitta svar på vanliga frågor eller ställa egna frågor. Apoteket.se och Apotekets app hade i fjol totalt 20 miljoner besök.

Även om kunderna gör själva researchen på nätet via apoteket.se eller appen, så väljer de flesta fortfarande att gå till ett fysiskt apotek och köpa varan där, påpekar Henrik Tingvall. Därför anser han att det är viktigt att ha ett bredare synsätt på begreppet digitala tjänster:

– Allt från vår app, vår sajt apoteket.se, till våra leveranslösningar och vad vi kan erbjuda i våra fysiska apotek måste hänga ihop. Så det handlar inte bara om att utveckla nya digitala lösningar för att vi ska kunna nå vår vision ”Dit du vill, när du vill”, säger han.

Apoteket vann Guldmobilen för sin app i klassen ”Marketing of the year”. Priset fick kedjan för att bolaget ”kraftigt har ökat effektiviteten i sin mobila marknadsföring genom att lägga till användarvänliga mobila gränssnitt både inom försäljning och support”, enligt juryns motivering. Guldmobilen delades ut under Mobilgalan i Malmö den 17 mars. Mobilgalan arrangerades av bolaget Mobile Institute.

BOEL HALLDÉN

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev