Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apoteksföreningen svarar på kritiken

Publicerad: 6 augusti 2013, 09:06

Patientsäkerheten är inte hotad, skriver Sveriges apoteksförenings chefsstrateg i ett svar på Farmaciförbundets kritik.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketFarmaci

”Apoteken har varit väldigt tydliga med att patientsäkerheten är första prioritet för dem och att personalen ska ha den kompetensutveckling som krävs för att varje anställd ska kunna göra ett bra jobb”. Så skriver Henrik Ehrenberg, chefsstrateg på Sveriges apoteksförening, bland annat i en kommentar till Farmaciförbundets kritik, som publicerades på Dagens Nyheters debattsida i går, måndag.

Enligt Henrik Ehrenberg var apoteksmonopolet visserligen effektivt, men det ledde till Europas sämsta tillgänglighet på läkemedel och en fokusering på läkmedelsdistribution. Den så kallade 24-timmarsregeln har inget med apotekens lönsamhet att göra eftersom det är leverantörerna som betalar för leveransen.

Henrik Ehrenberg tillägger att alla som arbetar med läkemedel får kompetensutveckling, men det exakta innehållet och formerna varierar.

”Det apotek som inte tar hand om sin personal kommer att förlora den”, skriver han.

Apotekens personal har tid att ge rådgivning, anser Henrik Ehrenberg. Den oro som finns kring rådgivningen härleder han till att personalen måste använda ganska mycket tid till att förklara det generiska utbytet och de ekonomiska konsekvenserna för kunden beroende på vilket läkemedel denna väljer att hämta ut. Merförsäljning, av egenvårds- och hälsoprodukter, stjäl inte tid från rådgivningen, enligt Henrik Ehrenberg.

Relaterat material

Farmaciförbundet kritiserar vinstkrav

ANIA OBMINSKA

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev