Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apoteksgruppen prövar nya koncept

Publicerad: 15 december 2016, 10:19

Hos Apoteksgruppen i Sköndal testas konceptet

Kunder ska utvärdera två nya koncept för Apoteksgruppen.


”Det hållbara apoteket” och ”Det omfamnande apoteket” är namnen på de två koncept som Apoteksgruppen nu prövar.

– Många av våra apotek har inte byggts om på lång tid. Konkurrensen är tuff och kunderna blir kräsnare. Då är det viktigt att ha en fräsch miljö och det finns en enorm potential i att utveckla våra apotek, säger Per Geber, försäljnings- och etableringschef för Apoteksgruppen, till Dagens Apotek.

Den största skillnaden mellan de två koncepten är i färgval, men det handlar också om att se över sortimentet, berättar Per Geber.

Koncepten prövas nu på ett apotek vardera och ska utvärderas genom att sammantaget 300 kunder får svara på frågor före och efter ombyggnaden på vardera apotek.

– Vi har ett jobb att göra vad gäller varumärkeskännedom som också täcks in i det här arbetet, säger Per Geber.

Vad skiljer de två koncepten åt?

– Det som vi kallar det omfamnande apoteket karakteriseras av traditionella gamla färgval, nästan lite Carl Larsson-känsla. I det hållbara apoteket använder vi mer naturliga materialval som stenskivor och trä och vi ha inte lika mycket färg.

Relaterat material

Ica är Apoteksgruppens förebild

Per Geber ska göra Apoteksgruppen snabbfotad

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev