Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Apotekskunder är oftast kvinnor

Publicerad: 27 september 2010, 12:56

Kvinnor mellan 30 och 60 år gör den absoluta merparten av inköpen på apotek – över 80 procent, enligt vissa bedömare.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

– De handlar till sig själva, till sina män, till sina barn och eventuellt äldre släktingar, säger Bodil Eriksson, vice vd på Apotek Hjärtat.

Att nå kvinnorna är därför avgörande för att lyckas på apoteksmarknaden – och kvinnorna ska helst shoppa mer än i dag.

Johan Landeström, marknadschef på Apoteket AB, beskriver den hårdnande konkurrensen så här:

– Det kommer att öppnas uppskattningsvis 400 nya apotek de närmaste åren, och det innebär en utspädning av de intäkter apoteken har i dag från receptbelagda läkemedel. Vi måste hitta annat att tjäna pengar på.

Under det gångna året har Apoteket AB bland annat lanserat en helt ny kategori på hyllorna inne i butikerna: hårvård. Johan Landeström berättar att en mer specifik huvudmålgrupp är identifierad och att marknadsföringen snart ska rikta sig tydligare mot den.

– Vi vill bli spetsigare mot några. Men jag vill inte avslöja vilka det är.

Märit Wikström, kommunikationschef på Doc Morris, är också hemlighetsfull kring vilken som är apotekets huvudsakliga målgrupp.

– Det stämmer att kvinnor mellan 30 och 60 är de som sköter de flesta inköpen på apotek, men sedan kan gruppen brytas ned på olika vis.

Doc Morris utlovar korta väntetider och säger sig vara duktigt på hudvård med egna hudterapeuter i butikerna. Att just hudvårdsprodukterna rymmer en outnyttjad potential är samtliga överens om.

– Det anses som en vedertagen kunskap från andra länder som har avreglerat apoteksmarknaden, säger Ola Andersson, marknadschef på Apoteksgruppen.

Det beskrivs som lika vedertaget att schampo, balsam och solskyddsfaktor går att sälja mer än i dag. På Icas Cura Apoteket låter affärschefen Håkan Magnusson belåten när han pratar om kvinnodominansen bland apotekskunderna:

– Redan i dag är det framför allt kvinnor som handlar i våra butiker.

Håkan Magnusson ser ”enorma möjligheter” i att sälja mat och läkemedel i samma butik.

– Ta diabetiker som ett exempel. De skulle hos oss kunna få rådgivning både om sina läkemedel och om sin kost, säger han.

Joachim Nielsen, chef för marknad och etablering på Medstop, beskriver en balansgång – å ena sidan gäller det att erbjuda produkter som kvinnor efterlyser, å andra sidan ska Medstop vara ”ett traditionellt apotek”.

– Det finns säkert många kvinnor som vill köpa sportkläder, kosmetik eller hälsodrycker på apoteket. Men vi vill försörja oss på vår huvudnäring, det vill säga läkemedel, säger Joachim Nielsen.

– Samtidigt kan läget vara ett annat om tio år. Jag ser apoteksutvecklingen som en evolution, inte en revolution.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev