Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Bäst i test för Apotekets logga

Publicerad: 1 juni 2010, 10:18

Apoteket AB och Kronans Droghandel är bäst. Sämst är Medstop och Apotek Hjärtat. Så tycker varumärkesexperten Johan Gromark om kedjornas loggor.


Dagens Apotek lät varumärkesexperten Johan Gromark, som i vanliga fall är verksam på Label Varumärkesutveckling och vid Göteborgs universitet, granska apotekskedjornas loggor. Han tyckte att Kronans Droghandel har det roligaste namnet och att Medstops logga känns som 7-eleven.

Betyg 5
"Det här är den bästa logotypen, snygg och genomarbetad. Den lanserades redan 2007, inför omregleringen, och bygger på den tidigare logotypen. Apoteket AB har ett starkt varumärke och förändrade därför inte logotypen särskilt mycket."

Betyg 4
"Det här är det roligaste namnet helt klart! Själva namnet är över hundra år gammalt, men logotypen är nygjord. Kul att man inte valde KD, utan i stället återanvänder det gamla fullständiga namnet och spinner på sina gamla traditioner."

Betyg 4
"Minus för utseendet, men plus för namnet som känns tryggt och personligt. Kanske kommer man att utveckla doktor Morris-tanken vidare, och skapa en fiktiv person med positiva egenskaper, typ Boxer-Robert?"

Betyg 4
"Egentligen skulle jag säga pass. Det här är inte en logotyp, det handlar mer om att lansera en ny varugrupp. Man bygger helt enkelt vidare på varumärket. Det ser snyggt ut och man har valt den apoteksgröna färgen och Åhléns typsnitt."

Betyg 3
"Mönstret i logotypen känns kreativt, och något som man också spinner vidare på i apotekens djursymboler. Men namnet är verkligen inte bra, utan ger en tråkig 80-talsfeeling."

Betyg 3
"Denna logotyp känns inte så rolig. Här har man också en begränsning i namnet, men eftersom apoteken ligger på sjukhus så finns det ju en poäng med detta."

Betyg 3
"Det här är en egen variant med stark Ica-identitet. Lite kul med det blå korset."

Betyg 2
"Den är svår att läsa och svår att skriva för någon som vill googla, eftersom det fullständiga namnet inte är utskrivet. Inte en logotyp som tilltalar mig."

Betyg 2
"Känns fel att företagsnamnet är nedtonat i grått. Och korsets lager på lager förmedlar stress. Själva namnet Medstop är tveksamt. Vill man verkligen gå hit med sina läkemedslfrågor? Det känns mer som 7-eleven."

Betyg 2
"Namnet känns som en fantasilös ordlek. Det har visserligen använts i Norge i drygt tio år, men ger inte mig några positiva vibbar."

Barbro Falk

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev