Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Bra service på apoteken

Publicerad: 21 februari 2011, 15:59

Nästan alla tycker att servicen på apoteksmarknaden är bättre eller lika bra som före omregleringen, enligt en ny undersökning som Sveriges apoteksförening låtit göra.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Hela 97 procent av de kunder som tagit ställning i frågan upplevde servicen som bättre eller lika bra på den nya apoteksmarknaden. Det visar undersökningen, som utförts av företaget TNS Sifo.

– Vi är mycket stolta över att se att kundnöjdheten för apoteken i Sverige har ökat sedan omregleringen, säger Johan Wallér, vd på Sveriges apoteksförening, i ett pressmeddelande.

En lika stor andel, 97 procent, bedömer sin samlade upplevelse av besök på något av apoteken som utomordentligt bra eller bra. Av de kunder som haft direktkontakt med en apoteksanställd tyckte 85 procent att de fått bra vägledning eller råd av personalen.

TNS Sifo har också ett index som utgår från kundens samlade bedömning av besöket, viljan att återvända och rekommendera samma apotek till andra samt vilken konkurrensfördel kunden upplever att det apotek har som han eller hon besökt. Där klarar sig apoteksbranschen bättre än detaljhandeln, med 78 indexenheter jämfört med 64.

Sammanlagt 1 000 personer har intervjuats i undersökningen, som genomfördes under oktober till december förra året.

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev