Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Broschyrer väcker frågor

Publicerad: 4 september 2013, 08:51

Hur utses periodens vara? Varför kommer det informationsmaterial om generikautbytet just nu? TLV får många frågor på mässan Apotek & Egenvård.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Två gånger per dag samlar Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, intresserade mässbesökare i sin monter för att berätta om myndighetens verksamhet.

– Det är väldigt blandade målgrupper som är här, så beroende på vilka som kommer är det olika frågor som tas upp, berättar Anna Wollin som är generikasamordnare på TLV.

– Farmaceuter som arbetar med generikautbytet dagligen kan ställa väldigt specifika frågor om hur periodens vara visas i apotekens expeditionssystem. Sedan kan det komma andra som arbetar med logistik på huvudkontoret och fråga mer allmänt om hur periodens vara utses.

Under de så kallade fokusstunderna har Anna Wollin och hennes kolleger även berättat om TLV:s tillsynsuppdrag och om subventioneringen av läkemedel.

– Vi är tacksamma att vi kan vara här och få input från apotekspersonalen om vad de tycker fungerar, och vad de ser för möjligheter till förbättring, säger Anna Wollin.

Många av frågeställarna vill också veta mer om det informationsmaterial om generikautbytet som TLV och Läkemedelsverket presenterat på mässan.

Med hjälp av olika broschyrer som riktar sig till kunder, förskrivare och farmaceuter ska systemet med generikautbytet bli lättare att förstå. I ett tjockare häfte kan den som vill fördjupa sig i ämnet till exempel lära sig hur kostnaden för patienten varierar beroende på vem som motsätter sig att ett läkemedel byts ut.

Kan inte farmaceuterna som arbetar på apotek det här redan?

– Farmaceuterna har jättebra kompetens när det gäller läkemedel och lagar och regler kring det generiska utbytet. Men man måste också ha förståelse för att det är mycket att hålla reda på och många krav som ställs på farmaceuter i dag. För att man ska få en bra plattform för en bra dialog med kunden har vi tagit fram detta som stöd, sedan får ju varje farmaceut bestämma hur det ska användas, säger Anna Wollin.

Men vore det inte bättre med ett enklare system som inte krävde så mycket information?

– Vi kan ha förståelse för den komplexitet man upplever. Men vi ska också komma ihåg att det generiska utbytet sparar väldigt mycket pengar för skattebetalarna, pengar som i stället kan användas till sjukvård. Sedan behöver vi hitta kommunikations- och IT-lösningar som gör det så smidigt som möjligt.

I informationsmaterialet ingår även en broschyr och en plansch med mer förenklad information, som kan delas ut till kunder respektive sättas upp i väntrum. Dessa kommer att skickas ut till alla apotek i Sverige. Den som vill ha mer material kan också skriva ut det från TLV:s eller Läkemedelsverkets hemsida.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev