Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Cura växer mest i popularitet

Publicerad: 5 februari 2013, 09:33

Cura-apoteket får inte bara fler apotek. Kedjans anseende växer också.


Apoteket AB har fortfarande ett starkt grepp om de svenska konsumenternas medvetande. I en varumärkesbarometer publicerad i Resumé, utförd av undersökningsföretaget Nepa, inte bara behåller Apoteket sin starka ställning. Den förstärktes under det senaste kvartalet.

Nepa har ställt frågor kring konsumenternas varumärkesval till personer mellan 18 och 65 år. De fick svara på vilket varumärke de mest troligt väljer i första hand nästa gång det är dags. Och vilka varumärken de skulle kunna tänka sig.

Bland apotekskedjorna står Apoteket AB i en klass för sig. 44 procent av konsumenterna har Apoteket AB som preferens, en ökning med 3 procentenheter. Apotek Hjärtat ökar lika mycket, från 20 till 23 procent.

Mest av alla ökar Cura-apoteket i anseende. Det beror delvis på låga siffror i starten. På ett kvartal har varumärket ökat i preferens från 3 procent till 8 procent av de tillfrågade konsumenterna.

Kronans Droghandel är, enligt undersökningen, inne i en negativ trend och minskar i popularitet med 2 procentenheter.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News