Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Dåliga på merförsäljning

Publicerad: 30 Juni 2011, 08:10

Apoteken försummar nästan helt merförsäljningen, visar en undersökning om kundservice.


Personalen på Sveriges apotek är mycket professionell och har goda kunskaper om sortimentet. Det visar en undersökning av kvaliteten på kundservicen som företaget Better Business gjort på tidningen Markets uppdrag.

Bemötandet av kunderna lämnar däremot en hel del i övrigt att önska, enligt undersökningen. Sämst betyg får merförsäljningen, det vill säga att erbjuda kunderna någonting utöver det som de redan bestämt sig för att köpa.

– Apoteken är närmast usla när det gäller merförsäljning. Det verkar de överhuvudtaget nästan inte alls jobba med, säger Susanne Sjölund, vd för Better Business, till Market.

Undersökningen är gjord med metoden mystery shopping, vilket innebär att en person som är tränad att mäta kundservice utger sig för att vara en vanlig kund och sedan rapporterar om hur det undersökta företaget skött sig.

Vårdapoteket är enligt undersökningen den kedja som erbjuder kunderna bäst service. Sämst betyg får statliga Apoteket AB.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev