Apotek
Digital hjälp med rådgivning
Publicerad: 1 november 2011, 16:01
Medstop har skaffat ett IT-system som ger personalen konkreta tips om vad de bör informera receptkunderna om.
IT-systemet Smartex lyfter fram saker som är viktiga att tänka på när ett läkemedel expedieras.
– Du kan till exempel se att du bör påminna kunden om att ett visst läkemedel ska tas två timmar före maten, säger Leif Nilsson, chefsapotekare på Medstop, till Dagens Apotek.
Andra exempel är råd om hur kunden ska förvara läkemedlet och vad man bör tänka på om man äter andra läkemedel samtidigt.
Varför behövs det ett IT-system som berättar de här sakerna för farmaceuterna?
– Dels är det ju många tusen läkemedel som personalen har att hålla reda på, och dels uppdateras det här systemet dagligen. Så det är fräsch, underhållen information och det är svårt för personalen att själv läsa in alla nyheter som kommer, säger Leif Nilsson.
Smartex är integrerat med receptexpedieringsstödet och informationen dyker upp automatiskt när ett läkemedel ska expedieras.
Tanken är att systemet ska ersätta rådgivningsverktyget Mod, Muntlig omsorg i dialog, som tagits fram av Apoteket AB. Även Mod innehåller information som kan användas av farmaceuter när de ger kunderna råd om läkemedelsanvändning.
Enligt Leif Nilsson är Smartex tänkt som ett komplement till de system som varnar för läkemedelsinteraktioner.
– Vi kör med Janusinfo i dag och någon gång i början av våren kommer vi att koppla på EES på våra apotek också. Smartex är mera för personalens information i kundögonblicket, säger Leif Nilsson.
Smartex är framtaget av företaget Läkemedelstjänster AB och Medstop, som är systemets första användare, har bidragit till arbetet med att anpassa informationen efter apotekens behov. Informationen hämtas bland annat ur Fass.
LINA ÖSTERBERG