Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Digitalisering kan locka lojala kunder

Publicerad: 30 Juli 2015, 06:00

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, tror att en ökad digitalisering kan skapa stora möjligheter för apoteken att få nöjda kunder.

Foto: Björn Mattisson

Med digitala satsningar kan apoteken möta upp en allt mer påläst och vetgirig kundkrets som sedan förblir lojal med butiken, menar Jonas Arnberg vid Svensk Handel.


Med allt fler konsumtionskanaler står Svensk Handel inför stora utmaningar och det inkluderar apoteksbranschen.

Jonas Arnberg  som är chefsekonom på Svensk Handel  beskriver en marknad där kunderna på många sätt ligger steget före handeln  i den omfattande digitalisering som skett.

Med större utbud på nätet är kunderna ofta mindre lojala med enskilda butiker.

I dag gör också många kunder research på nätet innan de kliver in i en fysisk butik. De har scannat av vilka märken finns och omdömen de fått. Priset, butikens öppettider och lagersaldo är vanligt att kunderna kollar upp på nätet.  Väl inne i butiken söker de en kompentent och uppdaterad rådgivare, snarare än en säljare som bara utför en pengatransaktion.

– Pålästa konsumenter skapar ett högt omvandlingstryck på handeln, samtidigt som digitaliseringen ger fantastiska möjligheter till att kunna erbjuda kunderna precis det de vill ha, säger han.

Genom ökad digitalisering kan handeln analysera kundernas köpmönster och på så sätt anpassa utbudet mer specifikt efter behov och efterfrågan. Men enligt Johan Arnberg är det inte många branscher som lyckats utveckla detta på ett tillfredställande sätt ännu.

– Jag tror att apoteken kan ha stor nytta av utöka såväl e-handel som tillgänglighet och finnas där kunderna finns, säger han.

Han menar att i princip skulle kunderna få längre liv om apoteken kunde följa  konsumenterna ända in i det digitala landskapet, genom att kunna anpassa försäljning till just det som den personen behöver.  Men det ställer självklart höga krav på integritet.

– Just det blir det stora utmaningen för apoteksnäringen- att balansera en ökad kunskap om kunden samtidigt som hens integritet skyddas. Man vill ju inte skrämma bort någon kund, säger Jonas Arnberg.

Johan Arnberg talar på mässan Apotek och Egenvård den 2 och 3 september i Stockholm.

SANNA BJÖRKMAN

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev