Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Doc Morris måste byta namn

Publicerad: 26 oktober 2012, 11:37

Celesio säljer Doc Morris nätapotek som riktar sig till den tyska marknaden, liksom varumärket Doc Morris.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Köpare är det schweiziska bolaget Zur Rose AG som betalar 25 miljoner euro. Affären är påtänkt sedan länge för Celesio. I Sverige, liksom i andra länder, tvingas Doc Morris-apotek att byta namn i framtiden.

– I så fall skulle det kunna betyda att vi kan använda namnet under en viss period, kanske tre eller fem år. Det beror på försäljningskontraktet, sade Rainer Berghausen, kommunikationschef på Celesio, till Dagens Apotek i våras.

I avtalet finns nu en klausul om hur länge namnet får användas.

– Det är inte kommunicerat hur länge vi får använda namnet. Det är Celesio som hanterar det till hundra procent, säger Fredrik Ljungström, marknadschef på Doc Morris Apotek i Sverige.

Vad innebär det för er?

– Det innebär en massa saker. Det kom inte som någon överraskning, men vi hanterar det här internt med hjälp av Celesio.

Doc Morris har redan haft det motigt under expansionsfasen. Blir det svårt byta namn?

– Jag ser det mer om en möjlighet. Hela apoteksmarknaden har haft en tuff period.

Dr Jens Schreiber på Celesio vill inte ge några besked om hur lång perioden är, innan apoteken måste byta namn.

– Allt jag kan säga är att ingen behöver oroa sig. Det handlar om en lång övergångsperiod, säger han till Dagens Apotek.

Handlar det om år?

– Ja.

Varför vill ni inte gå ut med hur lång tid det rör sig om?

– Det är en del av överenskommelsen.

Relaterat material

Doc Morris kan tvingas byta namn

Vd:n om förlusten: En engångseffekt

CHARLOTTA KJELLBERG

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev