Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Egenvårdsdag: Hälsa över disk

Publicerad: 6 April 2010, 08:12


Seminarium torsdagen den 15 april

I takt med att den omreglerade apoteksmarknaden blir verklighet får egenvårdsprodukter en allt större betydelse för apoteken. Det växande intresset för hälsa bland befolkningen och behovet att snabbt få hjälp med olika lättare problem ökar också möjligheterna för apoteken att sälja både receptfria läkemedel, olika former av naturläkemedel men även handelsvaror som kosmetika och hygienprodukter.

Dagens Apotek och Dagens Medicin bjuder in till ett heldagsseminarium, där frågor om egenvård står i fokus.

■ Hur kommer egenvårdsmarknaden att växa?  
   ■ Vad innebär en satsning på handelsvaror för apotekens varumärken?
   ■ Vilka nya tjänster kopplade till egenvård kommer att utvecklas?
   ■ Kommer dagligvaruhandelns försäljning av receptfritt att innebära ett hot för apoteken?

Praktisk information

Datum: Torsdagen den 15 april 2010.
Plats: Armémuseum, Riddargatan 13, Stockholm.
Kostnad: 895 kronor + moms för prenumeranter på Dagens Medicin eller Dagens Apotek samt för farmaceuter och apotekstekniker. Ordinarie pris 1 295 kronor + moms.
Kontakt: Åsa Uhlin 08-545 123 02 e-post
Utställarinformation: Annika Östholm 08-566 241 13 e-post

Program

8.30 Registrering och kaffe.

9.00 Mikael Nestius, chefredaktör för Dagens Medicin och Dagens Apotek, hälsar välkommen.

9.05 Egenvård – en framgångsformel?
Hur ser framtidens egenvårdsmarknad ut? Vilken utveckling kan väntas inom industrin och i handeln? Tom Rönnlund, IMS Health, berättar om framtidstrender för receptfritt och egenvårdsprodukter.

Talare: Tom Rönnlund, regionchef Benelux, Norden och Baltikum, IMS Health.

9.50 Drugstores eller apotek – hur stort kan egenvård bli för apoteken?
Egenvård och handelsvaror blir sannolikt de områden där apoteken på den omreglerade marknaden kan växa. Representanter för nya och gamla kedjor berättar om sina satsningar och synen på denna expanderande marknads betydelse.

Panel: Johan Henriksson, försäljningschef, Apoteket AB, Åsa Lilja, verksamhetschef, Åhléns, Fredrik Söderberg, vd Medstop, och Bodil Eriksson, vice vd, Apotek Hjärtat.

10.30 Kaffe

11.00 Egenvården – en del av varumärkesbygget
Egenvårds- och handelsprodukter blir en viktig del i de nya apoteksaktörernas varumärkesbygge. Åsa Myrdal Bratt, erfaren varumärkeskonsult och föreläsare på Berghs School of Communications, berättar om hur varorna apoteken väljer berättar en historia om det företag de representerar.

Talare: Åsa Myrdal Bratt, Myrdal Bratt Partners

11.30 Den säljande butiken – hur får jag kunden att komma tillbaka?
Färgen i entrén, varornas placering, personalens bemötande – allt är viktigt för den som vill driva en framgångsrik försäljning av konsumentvaror. Helena Schmidt Thurow, affärsutvecklare inom detaljhandeln, ger sina bästa råd om försäljning i butik.

Talare: Helena Schmidt Thurow, Butiksbanken och Thurow Consulting

12.00 Lunch

13.00 Ginseng och rosenrot – att informera om naturläkemedel och kosttillskott
Så kallade naturläkemedel och kosttillskott tas av många patienter parallellt med vanliga läkemedel. De flesta naturläkemedel och tillskott är harmlösa eller har avsedd, god effekt. Men hur ska apoteken informera sina kunder om de risker för biverkningar och interaktioner som kan finnas? Och hur ska framför allt tillverkarna av kosttillskott göra som inte får lov att berätta vad deras tillskott är bra för?

Talare: Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård, och Barbro Gerdén, läkare, Läkemedelsverket

13.45 Nya tider, nya tjänster
För apoteken kan nya tjänster knutna till egenvården bli en möjlig väg att gå, till exempel genom utökad rådgivning. Eller finns det nya affärsmodeller som går att knyta till en utvecklad marknad? I Göteborg har en satsning på så kallade Vårdotek gjorts, där primärvården knutits till apotek. Hur har de fungerat?

Talare: Martin Svensson, vd Läkemedelstjänster, Eva Fernvall, varumärkesdirektör, Apoteket AB, och Hanna Gyllensten, ordförande, Apotekarsällskapet.

14.25 Kunderna ställer krav: apoteken bortom läkemedlen
Att tillhandahålla säkra läkemedel har länge varit apotekens huvuduppdrag. För att vidga sitt uppdrag vill nu många apotek lägga större fokus på rådgivning om läkemedelsanvändning och hälsa. Men vad vet vi egentligen om apotekskundernas behov? Hur ser de på apoteksbesöket? Och vilka tjänster skulle de vilja ha på apoteket?

Talare: Tobias Renberg, farmacie doktor, Uppsala universitet.

14.45 Kaffe

15.15 Risk och nytta – receptfritt är inte ofarligt
Alla läkemedel innebär potentiella risker, även de receptfria. Med de nya möjligheterna för dagligvaruhandel att sälja receptfritt och den omreglerade apoteksmarknaden blir frågan om hur risk och nytta bäst kommuniceras till kunderna ännu viktigare. Vem får och bör informera? Vilket ansvar har producenterna, handeln och apoteken? Och vilket ansvar har kunden?

Panel: Jane Ahlqvist Rastad, läkare, Läkemedelsverket, Ulf Renée, affärsområdeschef för specialvaror, Axfood, och Anita Finne-Grahnén, direktör, Läkemedelsindustriföreningen.

16.00 Dagens avslutas.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev