Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Egna produkter allt viktigare inkomst

Publicerad: 28 augusti 2013, 06:00

Fanny Wiseby jobbar med varuexponering, skyltning och kundkontakter för Apotek Hjärtat.

Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Egna märkesvaror växer med sprängkraft. Nu står de för en tredjedel av apotekens tillväxt.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

För två år sedan stod apotekens egna märkesvaror, EMV, för 4,7 procent av apotekens försäljning av handelsvaror. I dag har andelen vuxit till 8,1 procent.

– Egna varumärken har vuxit jättemycket. Det är en rejäl ökning. Och de ger bättre lönsamhet för aktörerna. Samtidigt får de bättre kontroll också över själva produkterna, säger Åsa-Britt Hermansson, vd för marknadsanalysföretaget Nielsen i Sverige, som har tagit fram statistik för Dagens Apotek.

Nielsen har följt utvecklingen på apoteksmarknaden i många år, även på den tiden när Apoteket AB hade monopol. År 2007 lanserade Apoteket AB hudvårdsserien Apoliva, det första egna varumärket. Och fortfarande är Apoteket AB starkast.

– De har helt enkelt längst tradition och mest upphandlade varor, säger Åsa-Britt Hermansson.

Ger koll på varorna

Hos Apoteket är andelen EMV betydligt högre än de 8,1 procent som gäller för branschen i stort, så mycket är klart. Men exakt hur stor andel av handelsvaruförsäljningen som utgörs av företagets egna märkesvaror vill Apoteket AB inte avslöja av konkurrensskäl.

– EMV fyller två funktioner. Dels vill vi ha produkter som bara vi har. Dels handlar det om kvalitetskontroll. På EMV har vi kontroll fullt ut, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.

– På vissa produkter är vi marknadsledande, inte bara för apoteksbranschen, som med solprodukterna. Att vi lyckas hitta efterfrågade produkter till bra priser och bra kvalitet – det är det viktiga med EMV.

Hur stor roll spelar de högre marginalerna?

– Klart att de spelar roll, men det är inte därför vi tar in EMV. Det är fortfarande viktigare för oss att locka in kunderna än att öka våra marginaler, säger Eva Fernvall.

– Kunderna har börjat hitta till de olika apotekskedjorna nu. Men det är fortfarande mycket kvar att göra, därför är det viktigt för oss att hålla kvar de produkter vi har tagit fram.

Hjärtat utmanar

Apotek Hjärtat är en stark utmanare. Redan från start var företaget offensivt i sin EMV-satsning. I dag står egna märken för 15 procent av försäljningen av handelsvarorna hos Apotek Hjärtat.

– Vi tror att EMV kan växa till 20–25 procent. Men det måste ske i takt med kunderna. Man kan aldrig bara rulla ut produkter. Man måste ha marknadsledande varumärken i kombination med de egna, säger Jonas Mjöbäck, kommunikationschef på Apotek Hjärtat.

– EMV är ju varumärkesbärande och det är oerhört viktigt att ha bra produkter som representerar Hjärtat som varumärke och vår filosofi.

CHARLOTTA KJELLBERG

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev