Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

”En grav felprioritering”

Publicerad: 12 september 2013, 13:33

Förslaget om att apoteken ska informera kunderna om vilka läkemedel som saknar försäkring är orealistiskt, anser Sveriges apoteksförening.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Ge apoteken ansvaret för att berätta för sina kunder vilka generika inom systemet med periodens vara som inte är med i läkemedelsförsäkringen. Det föreslog Sofia Wallström i det delbetänkande av Läkemedels- och apoteksutredningen som presenterades i våras.

Men den idén tilltalar inte Sveriges apoteksförening. Förslaget får oproportionerliga konsekvenser för verksamheten, skriver föreningens vd Johan Wallér i ett remissvar på utredningen och anser att det är ”en grav felprioritering av vad som verkligen är viktigt för en god vård”.

Bakgrunden är att kunderna föreslås kunna neka utbyte till generika som inte är ansluten till läkemedelsförsäkringen, utan att själv behöva betala för det. Det i sig är bra, anser Sveriges apoteksförening. Men eftersom det inte är apoteken som skapat problemet med läkemedel som står utanför försäkringen, så bör ansvaret för att informera om det också ligga hos någon annan.

Redan i dag ägnar apotekens personal mycket tid åt att informera om det generiska utbytet och de ekonomiska val kunden har. ”Tid som vi egentligen skulle vilja ägna åt att tala om läkemedlet som sådant och läkemedelsanvändning”, skriver Johan Wallér.

Han anser att utredaren underskattat de praktiska konsekvenserna av sitt förslag. Många kunder kommer att bli oroliga och vilja veta mer om hur försäkringssystemet fungerar.

Enligt utredningen ska inte apoteken behöva svara på detaljfrågor om försäkringen. ”Det är bra, eftersom apotekens personal inte är och inte heller kan förväntas bli experter på olika typer av skadeförsäkringar”, konstaterar Johan Wallér.

Men samtidigt menar han att det är orealistiskt att hoppas att kunden nöjer sig med svaret att ett läkemedel inte är försäkrat. Eftersom valet ska göras på apoteket kommer kunden att vilja veta mer där och då. ”Apotekens personal riskerar att framstå som lätt märklig när den hänvisar alla följdfrågor till någon annan”, skriver han i remissvaret och tycker dessutom att det är oklart vem man ska hänvisa till.

Relaterat material

Apoteken kan få informationsplikt

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev