Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Fotvårdsterapeuter räknas till allmänheten

Publicerad: 9 januari 2013, 14:38

Att marknadsföra läkemedel i tidskriften Sveriges Fotterapeuter räknas inte som marknadsföring mot hälso- och sjukvårdspersonal, enligt IGM.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Novartis Sverige AB marknadsförde Lamisil Singeldos, ett läkemedel mot fotsvamp, i tidningen Sveriges Fotterapeuter. Företaget får en anmärkning för att annonsen saknade en uttrycklig och lätt läsbar uppmaning att noga ta del av informationen i bipacksedeln. Informationsgranskningsmannen, IGM, anser nämligen att annonsen är riktad till allmänheten.

Företaget bestrider anmärkningen och menar att tidningens avsändare, Fotterapeuternas förbund, är en fri och obunden rikstäckande yrkesorganisation som arbetar för att höja och bevara kompetensen och kvalitetsnivån inom fotvårdsyrket. Medlemmarna är fotvårdsterapeuter i privat regi eller landstings- eller kommunalanställda. Därför anser företaget att annonsen ska bedömas på andra grunder – nämligen som marknadsföring mot hälso- och sjukvårdspersonal.

IGM anser dock att utövarna av fotvård har varierande bakgrund och olika lång utbildning. Det är inte en homogen yrkesgrupp. Marknadsföring mot hälso- och sjukvårdspersonal gäller för tidskrifter som i huvudsak riktar sig till legitimerade yrkesutövare eller personer med skyddad yrkestitel i Socialstyrelsens register.

Dessutom finns det material och artiklar av allmänt intresse i den aktuella fotvårdstidningen, anser IGM och slår fast att den riktar sig till allmänheten.

Förseelsen anses vara enkel och kostar Novartis Sverige AB 40 000 kronor.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev