Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Framtiden stavas hudvård

Publicerad: 8 september 2010, 12:28

Framtiden stavas hudvård

Foto: Johan Henriksson, Eva Hultman och Annelie Johannesson diskuterade egenvård. Foto: Jocke Hedell

APOTEKSMÄSSAN 2010 Produkter för hudvård kommer att växa mest under de kommande åren. Det var panelen enig om under Dagens Apoteks diskussion på Apoteksmässan.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

– I procent räknat finns det andra bubblare, men i kronor tror jag på hudvård.

Det svarade Johan Henriksson, försäljningschef på Apoteket AB, på frågan om vilken del av apotekens försäljning som han trodde skulle växa mest under de kommande två åren.

Han fick medhåll av Annelie Johannesson, chef för sortiment och inköp på Medstop, och Eva Hultman, varuförsörjningschef på Apoteksgruppen. Alla tre deltog i Dagens Apoteks paneldiskussion om hur stor egenvården kan bli för apoteken.

På området receptfria läkemedel får nu apoteksbranschen konkurrens från handeln. Att apoteken därmed skulle tappa i omsättning hade Annelie Johannesson räknat med.

– Men det har gått fortare än vad vi trodde, sade hon.

Samtidigt börjar även apoteken glida in i andra branscher, påpekade Johan Henriksson. Det kommer att ta tid att vänja kunderna vid att köpa sitt dagliga schampo på apoteket och inte bara produkter för problemhår, tror han. Men han ser ändå att utbudet för egenvård kommer att bli större på apoteken.

– Vi har en fantastiskt bra utveckling på hud och skönhet, sade Johan Henriksson.

Annelie Johannesson var lite mer tveksam till skönhetsprodukter i Medstops hyllor.

– Vi måste vänja svenska konsumenter vid en successiv förändring av sortimentet. Jag ser inte färgad kosmetika hos oss inom det närmaste året, absolut inte, sade hon.

Eva Hultman tror att skönhetsprodukterna kommer att bli fler på Apoteksgruppens apotek, även om det är upp till varje ägare att satsa på det utbud han eller hon tror på. Vissa begränsningar finns det dock i hur kreativa apoteksägarna får vara för att öka försäljningen.

– Vi har en lista på produkter som vi säger nej till. De får till exempel absolut inte sälja cigaretter, sade hon under paneldiskussionen som ordnades på Apoteksmässan i dag onsdag.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev