Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Generikaföretag kritiska mot TLV-förslag om förtursperioder

Publicerad: 18 augusti 2009, 16:56

Generikaföretagen ifrågasätter behovet av längre förtursperioder för generika. Blir perioderna för långa kan mindre generikaföretag slås ut, varnar branschföreningen.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

I går kunde Dagens Apotek berätta att Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, sannolikt kommer att förlänga de så kallade prisperioderna för generika nästa år.

Prisperioden är den tidsrymd som ett visst utbytbart läkemedel ska lämnas ut med företräde, eftersom det är det billigaste på marknaden. På den omreglerade marknaden har TLV satt denna period, precis som i dag, till en månad.

De nya reglerna kräver dock att apoteken byter till det billigaste utbytbara läkemedlet som är tillgängligt på marknaden. Tidigare har det räckt med att byta till det billigaste läkemedlet som finns på apoteket.

Därför har flera aktörer, bland annat Apoteket AB, påpekat att en kort prisperiod blir krävande ur varuhanteringssynpunkt och kan leda till en lång rad returer av läkemedelsförpackningar till grossisterna eller fabrikanterna. Dessutom kan en längre period vara att föredra för patienterna, eftersom en sådan skulle ge färre byten, skrev Apoteket i ett remissvar i våras.

Generikaföretagen påverkas i högsta grad av den förändring som TLV nu aviserat.

– Vi är frågande inför om det här verkligen behövs. Vi tycker att det system vi har i dag med enmånadsperioder i stora drag fungerar bra, säger Kenneth Nyblom, vd för generikaföretagens branschförening FGL.

Om det ändå blir längre prisperioder, är det viktigt att de inte blir för långa, anser Kenneth Nyblom. Perioder på tre eller fyra månader kan han acceptera, men halvårs- eller årslånga perioder skulle bli problematiska för branschen.

– Då får vi ingen dynamik på marknaden och de mindre aktörerna riskerar att slås ut.

I dagens system fyller i regel de generikaföretag som vill vara med i månadens budgivning sina lager i förväg, utan att veta om de vinner budgivningen och får tillgång till marknaden för ett givet läkemedel. Detta för att de ska hinna leverera läkemedlen om de vinner budgivningen.

– Detta blir ogörligt med längre prisperioder. Det blir därför viktigt att företagen får en lång förberedelsetid så att lagren kan fyllas på efter budgivningen snarare än före. Leverantörerna behöver minst fyra månader på sig för bygga lager innan försäljningsperioden startar, säger Kenneth Nyblom.

Generika får företräde under längre tidsperioder

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev