Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Han byter Hjärtat mot Kronans

Publicerad: 19 augusti 2016, 08:58

Paulo Mukooza är ny regionchef på Kronans Apotek.

Foto: Kronans Apotek

Apotekaren Paulo Mukooza är sedan i måndags ny regionchef för Norr- och Västerbotten på Kronans Apotek. Han jobbade tidigare på Hjärtat, men bytte arbetsgivare för att anta nya utmaningar.


Ämnen i artikeln:

Farmaci

– Kronans Apotek är för mig ett spännande bolag där det händer mycket. Jag drivs av deras vision som är 100 procent nöjda kunder varje dag, säger Paulo Mukooza.

Vill inte Apotek Hjärtat ha nöjda kunder?

– Jo, det är klart, men i Kronans Apoteks vision är det mer uttalat. Kunden kommer alltid att vara vår närmaste chef och att få jobba efter den visionen är en utmaning och en orsak till att jag bytte jobb, säger han.

Sin första vecka på nya jobbet har Paulo Mukooza använt till lära känna kedjan från grunden. Det betyder många resor runt om i landet med praktik ute på flera apotek. På frågan vad som hittills har varit största överraskningen svarar han så här:

– Drivet, folk har drivet! Man märker att kollegorna på apoteken har anammat det här med nöjda kunder till 100 procent, säger Paulo Mukooza.

Man ska ha rätt mental inställning i det man gör. Det handlar mycket om tillit till varandra, transparens och högt i tak. – Paulo Mukooza

Han är utbildad apotekare vid Uppsala universitet, och har varit apotekschef för tre apotek inom Apotek Hjärtat i bland annat Jämtland. Han har också ett förflutet som entreprenör och vd för ett bolag inom bemanningsbranschen med fokus på spetskompetens inom farmaci och biomedicin. Erfarenheter som han räknar med ha stor nytta av på nya jobbet.

– Jag får använda mig av min affärsmässiga bakgrund i hur man driver en verksamhet. Samtidigt har jag varit apotekschef och arbetat på golvet, vilket gör att jag förstår att det inte bara är siffror som är viktigt, säger Paulo Mukooza.

Just kundkontakten var orsaken till att han lade entreprenörsskorna på hyllan för några år sedan.

– Jag kände att jag ville vara ute mer på golvet. Det är kul att träffa kunder och ge dem en personlig service de uppskattar. Det driver mig framåt, och nu känner jag att det är dags att anta nya utmaningar som regionchef, säger Paulo Mukooza.

Han berättar att han lever efter devisen RMI: rätt mental inställning. Och det gäller inte bara för honom själv, utan också för medarbetarna.

– Man ska ha rätt mental inställning i det man gör. Det handlar mycket om tillit till varandra, transparens och högt i tak. Här gäller det att jag som ledare är tydlig i vad som är målet och hur vi tillsammans ska kunna nå dit, säger Paulo Mukooza.

Han ser en utmaning i att leda regionens apotekschefer på distans, och att få dem att fatta självständiga beslut och samtidigt utveckla sina enheter.

– Det krävs tydlighet och att man jobbar med värderingar och visioner med en öppen kommunikation. De som lyckas med det kan vara det som skiljer agnarna från vetet. Konkurrensen är stenhård när det kommer till kunder, framför allt i norr. Det gäller att man har rätt medarbetare på rätt plats, säger Paulo Mukooza.

Att hitta rätt kompetens kan vara svårt när det råder brist på farmaceuter. Hur apotekskedjorna ska lyckas lösa problemet har han inget svar på, annat än att det gäller att vara en attraktiv arbetsgivare.

– Det handlar om att utveckla och utmana medarbetarna. En attraktiv arbetsgivare är en arbetsgivare där det finns kompetensutveckling och olika karriärsteg inom bolaget. Det är också viktigt att man jobbar för en arbetsgivare som är lönsam för det skapar trygghet, säger Paulo Mukooza.

Relaterat material

Apotekaren räds inte konkurrens

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Farmaci

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev