Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Han vill pressa hela branschens priser

Publicerad: 5 Mars 2015, 14:02

Den största förändringen vi åstadkommer i branschen är att vi för in mycket lägre handelsmarginaler. Och jag är väldigt stolt över det, säger Pär Svärdson, delägare och vd i distanshandelsapoteket Apotea, till Dagens Apotek.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

För många utanför apoteksvärlden är Pär Svärdson mest känd som en av grundarna av Adlibris, den nätbaserade bokhandeln som ändrade hur vi köper böcker, etablerade ett högt effektivt distributionslager i uppländska Morgongåva – och som kom att bidra till bokhandelsbranschens kraftiga prispress under åren som följde. Adlibris såldes till Bonnier Books 2004, och 2011 blev Pär Svärdson en av dem som tog över Apotea, som då hette Familjeapoteket. Även Apotea har byggt sitt lager i Morgongåva.

– I butiker har man ofta handelsmarginaler runt 45–50 procent. Inom e-handel handlar det snarare om 25 procent, säger Pär Svärdson och liknar företagets roll i branschen vid den som Adlibris kom att få i sin, som branschledande prispressare.

– Jag är stolt eftersom många personer som behöver mycket läkemedel också har dålig ekonomi. Dem sparar vi pengar åt.

En dragningskraft hos dåvarande Familjeapoteket var att apoteksbranschen med sin obefintliga e-handel låg sist av alla branscher, trots att den i Pär Svärdsons ögon är utmärkt lämpad för köp och rådgivning via nätet.

– Om du står på apoteket och diskuterar någon sjukdom som du kanske tycker är känslig kan du höra att någon bakom dig i kön börjar skrapa med foten. Du vänder dig om och ser att det är din granne, säger Pär Svärdson.

Vid Apoteksmarknadsdagen, arrangerad av nyhetsbrevet Läkemedelsmarknaden, berättade han kort om sitt företag inför branschkollegorna. Det kunde märkas att hans infallsvinkel på affären är bitvis en annan än apotekens traditionella. På frågan vad han såg som sitt företags kärnverksamhet – läkemedelshantering eller hälso- och sjukvård – svarade han varken eller … utan logistik. Och lade till it.

Just hur varorna levereras till kunden är centralt, och det kan väntas bli ännu viktigare vartefter näthandeln mognar och blir mer likartad de olika aktörerna emellan.

– Vilken dag som helst kommer vi att införa att man kan beställa på kvällen och få leverans på förmiddagen efter. Vi har redan kvällsleveranser för kunder som beställt på förmiddagen samma dag, säger Pär Svärdson.

Han väntar sig att även konkurrenterna kommer att försöka förfina sina unika egenskaper.

– Alla kommer att försöka puffa sina tjänster framåt på det sättet.

Relaterat material

Näthandeln ger apoteksmarknaden stora prisskillnader

Nätapotek går med i Apoteksföreningen

De är mäktiga i handeln

Nätapotek nyanställer

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev