Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Hjärtat delar kunskapen med en podd

Publicerad: 18 Augusti 2016, 06:04

Chefsapotekaren Annika Svedberg leder Apotek Hjärtats podd.

Foto: Apotek Hjärtat

Det gäller att hänga med i utvecklingen för att inte försvinna i informationsbruset. Så resonerade Apotek Hjärtat när kedjan i maj startade en egen podd som hittills har haft 40 000 lyssnare.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Podden använder Apoteket Hjärtat till att informera om läkemedel, sjukdomar och egenvård. Fenomenet är egentligen inte nytt, det är bara valet av forum som är det.

– Jag som har varit i apoteksbranschen i 25 år vet att vi har jobbat jättemycket med annan typ av informationsmaterial tidigare. På gamla Apoteksbolagstiden fanns det mängder med foldrar, tidningar, vi hade temaår kring folksjukdomar och så vidare, säger chefsapotekare Annika Svedberg och fortsätter:

– Tiderna förändras. Nu för tiden tar folk till sig information på många andra sätt. Vi på Hjärtat gick över för ett antal år sedan till att skriva mer och mer på webben i stället för att ha det i tryckt form och vi har varit väldigt aktiva både på Facebook och Instagram.

Annika Svedberg leder podden tillsammans med olika inbjudna experter. Hittills har två läkare och två farmaceuter gästat de fyra avsnitten som spelats in. Planen är att ett nytt avsnitt ska komma i september och att det sedan ska bli ungefär tio per år framöver.

– Inget är klart och inbokat ännu, men ett ämne som vi vet att vi kommer att göra något om är värk. Det är något som många drabbas av och något som man kanske inte vet tillräckligt mycket om för att kunna hantera på rätt sätt, säger Annika Svedberg.

Hon har också tankar på att bjuda in gäster till ett avsnitt om kost och övervikt.

– Vi är ju en del av Ica-gruppen så det är här med kost är högaktuellt för våra ägare och också kopplat till folkhälsa, säger hon och tillägger i nästa andetag att det inte är Ica som sätter dagordningen:

– Podden handlar inte om att marknadsföra några produkter. Det är mer att vi ser en viss synergieffekt om vi kan jobba med bättre hälsa kopplat till kost både på Apotek Hjärtat och på Ica. Vi har inte samma produkter. Det handlar om att få människor att äta mer hälsosamt för att inte utveckla sjukdomar, säger Annika Svedberg.

Hittills har podden avhandlat säsongsaktuella ämnen som bland annat pollen, fästingburna sjukdomar och solskador. Apotek Hjärtat väljer innehåll. Men även lyssnarna kan höra av sig med önskemål om saker som de vill lära sig mer om.

– Det var så det senaste avsnittet om äldre och läkemedel kom till. Där var det folk som hade hört av sig och tryckt att det vore intressant, säger Annika Svedberg.

Relaterat material

Berättelser gav Apoteket följare 

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev