Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Hjärtat redo för hårdare arbetsmiljöregler

Publicerad: 30 mars 2016, 11:41

Camilla Ås är hr-chef på Apotek Hjärtat.

Foto: Apotek Hjärtat

I morgon skärps reglerna för hur arbetsmiljön ska vara på apotek och andra arbetsplatser. Arbetsgivaren får då ett större ansvar för att förhindra att personalen blir sjuk av jobbet.


Hos Apotek Hjärtat pågår arbetet med att implementera de nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket.

– Vi håller på att förbereda information till våra apotekschefer om förändringen. Vi uppdaterar även vår arbetsmiljöutbildning med de förändringar och nyheter som det här innebär, säger hr-chef Camilla Ås till Dagens Apotek.

De nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, som alltså införs den 31 mars, innebär bland annat att arbetsgivaren måste se till att personalen inte får en ohälsosam arbetsbelastning samt att arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa.

Just schemaläggningen – med ibland helgjobb och långa arbetspass – brukar vara en het fråga i apotekssvängen. Och såväl Arbetsmiljöverket som Apotek Hjärtat anser att det är viktigt med dialog mellan chef och anställd för att skapa god arbetsmiljö.

– Vi brukar säga, och vi kommer att trycka ännu mer på det nu, att man alltid ska ha en dialog med sina medarbetare inför schemaläggningen. Situationen ser olika ut för olika personer och det viktigaste är att man har en dialog om önskemål om arbetstider, om eventuella önskemål att byta arbetspass, om man vill ha en speciell dag ledigt och så vidare för att kunna anpassa sitta arbete till sitt privatliv säger Camilla Ås.

Hon berättar att Hjärtat bland annat har personer centralt placerade i organisationen som hjälper apotekschefer i bemanningsplaneringen samt att bolaget erbjuder e-utbildningar med fokus på arbetsmiljö.

– Vi stöttar Apotekscheferna i det här arbetet med utbildningar, information, tips och uppföljning hur man arbetar med de här frågorna ute på apoteken. Vi gör också medarbetarundersökningar två gånger per år där en central fråga är hur man uppfattar att man kan påverka sin arbetstid. Den har haft en positiv utveckling över tiden, säger Camilla Ås.

Det kan låta som en klyscha, men nöjda medarbetare presterar bättre. Och det är viktigt i den servicebransch som apoteken i dag verkar inom.

– Vår bransch är otroligt beroende av våra medarbetare eftersom det är de som säkerställer att vi möter kunden på ett bra sätt. Nöjda medarbetare gör bättre kundmöten, det är jag övertygad om, säger Camilla Ås.

Nya regler den 31 mars

Enligt Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter ska arbetsgivarna se till att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning och att arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa.

Arbetsgivarna ska också klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras och att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev