Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Hon håller koll på kompetensen

Publicerad: 24 januari 2013, 05:30

Foto: Charlotta E Kjellberg

Som kompetenssamordnare på Kronans Droghandel får Katja Hjort möta verkligheten på många apotek.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketFarmaci

Katja Hjort är apotekare och jobbar på ett av Kronans Droghandels apotek, i Enskede i södra Stockholm. Större delen av sin arbetstid arbetar hon där som läkemedelsansvarig. Men en dag i veckan är vikt åt rollen som kompetenssamordnare i regionen. Katja Hjort besöker regelbundet cirka 20 apotek, lär känna dem och ser till att kunskapsluckor fylls hos personalen.

Vid ett första besök har hon en checklista med, för att upptäcka var behoven av ny kunskap finns. Det kan handla om allt från att kunna navigera i intranätet, hur olika dokument ska hanteras, ha koll på avvikelsesystemet och de olika momenten i expeditionssystemet.

– Det är stimulerande att dela med sig av sin kunskap. Och vi delar kunskap med varandra. Jag lär mig nästan alltid något på mina besök, säger hon.

Inom Kronans Droghandel finns cirka tio kompetenssamordnare. Ibland möts de på huvudkontoret, tillsammans med företagets farmacichef.

– Vi är ledningens förlängda arm när det gäller kompetensfrågor. Men också en länk mellan apoteken och huvudkontoret. Det är kul att jobba på ett företag som bryr sig så mycket om personalens kompetensutveckling.

Att kompetensen står i fokus märks på flera sätt, anser Katja Hjort. Varje anställd har 25 timmar vikta åt kompetensutveckling per år, varav 10 av dessa ska användas till att hålla sina farmacikunskaper à jour för farmaceuternas del. De anställda erbjuds e-utbildningar, kompetenssamordnarna turas om att skriva nyhetsbrev och apotekskedjan håller på att utarbeta ett system för arbetsrotation, där anställda kan lära sig nya saker genom att arbeta med dem på ett annat apotek.

– Det kommer mycket uppmuntran från ledningen. På intranätet finns en massa material, till exempel hur man startar egna workshops och hur man bygger upp mentorskap, säger Katja Hjort.

Under utbildningen trodde hon inte att vardagen på ett apotek var särskilt stimulerande. Hon ville röra sig mot läkemedelsindustrin. Men praktiken fick henne på andra tankar och nu tänker hon fortsätta så länge hon fortsätter att utvecklas.

– Jag tycker att det är roligt att det har blivit allt mer viktigt hur vi jobbar på apotek, att vi gör rätt saker, att vi har bra rutiner och att vi jobbar med vår kundservice. Konkurrensen gör att vi måste bli bättre. När det gäller kundservice och kundbemötande tror jag absolut att vi har blivit det de senaste åren, säger Katja Hjort.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev