Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Kampanjvaror på Apotek Hjärtat hade kort hållbarhet

Publicerad: 30 augusti 2010, 12:27

Vitamintillskott med kort tid kvar till bäst före-datum såldes i reklamkampanj.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Produkter med kort hållbarhet har sålts i Apotek Hjärtats reklamkampanj för prissänkta vitamintillskott. Det uppger Sveriges Radios Ekoredaktion, som besökt två av kedjans apotek i Stockholm.

Ekoredaktionen rapporterar att de även hittade produkter där bäst före-datumet var passerat, men enligt Apotek Hjärtat rörde det sig i detta fall om en vara som inte ingick i någon kampanj.

Enligt Bodil Eriksson, vice vd på Apotek Hjärtat, rör det sig om en ren hanteringsmiss.

– Vi bedriver inga kampanjer med utgångna datum som strategi, säger hon till Ekot.

Samtidigt öppnar hon för att företaget kan behöva se över hanteringen av produkterna.

– Vi har inte ändrat en enda rutin, utan det här är en hanteringsmiss. Men det är uppenbart en rutin vi måste skärpa om det har skett en miss i hanteringen.

Inga läkemedel har ingått i Apotek Hjärtats kampanjer.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev