Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Korrekt ifyllda recept hjälper svaga patienter

Publicerad: 17 december 2008, 06:10

Apotekets roll är att stötta kunden till en trygg och säker behandling, skriver Monica Hagman.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketFarmaciFörskrivning

Björn Olsson skriver i krönika i Dagens Medicin nr 49/08 att listan ”Mina sparade recept på Apoteket” gör att svaga patienter riskerar att dö.

Jag vill lyfta fram en annan sida av listan, den som vi ser på apoteken.

Låt mig först göra tre konstateranden:

1. Patientsäkerhet är en mycket viktig fråga inom Apoteket.

2. Vi står bakom den nationella IT-strategin för vården vars målbild är en gemensam, ständigt aktuell ordinationsdatabas där läkare kan göra justeringar i dosering och/eller sätta ut läkemedel. Detta är verkligen ett drömscenario för oss. Vi skulle då kunna hämta aktuell information från denna databas när våra kunder vill hämta ut sina receptförskrivna läkemedel.

3. Vi anser också att listan ”Mina sparade recept på Apoteket” ska förbättras kontinuerligt och har lämnat ett antal förslag till förbättringar som förhoppningsvis genomförs i vår. Förbättringar som bland annat innebär att syftet ”Sparade recept - kvar att hämta ut” blir tydligare.

Vår roll på apoteken är att stötta kunden till en trygg och säker läkemedelsbehandling och egenvård för största möjliga nytta av både receptbelagda och receptfria läkemedel. Det är vanligt att våra kunder går till flera olika läkare, vilket bland annat kan leda till dubbelförskrivning.

Många har också svårt att hantera utbytesläkemedel, särskilt när de har olika namn. Därutöver vet vi att följsamhet till ordinerad läkemedelsbehandling är ett stort problem.

Allt detta orsakar både onödiga akutbesök och inläggningar på sjukhus. Vi utvecklar därför vår rådgivning både för att stötta läkemedelsbrukaren och för att bidra till att vården når sina mål. I dag kan våra kunder boka rådgivningssamtal på nästan alla våra apotek.

Listan ”Mina sparade recept på Apoteket” ersätter de gula pappersrecepten då kunden väljer att spara sina recept elektroniskt hos oss. Denna sparservice är mycket uppskattad av våra kunder. De slipper hålla reda på sina gula pappersrecept och listan ger en samlad bild över vilka recept som kunden kan hämta ut.

Listan används tusentals gånger dagligen på våra apotek för att hjälpa kunderna att reda ut sin aktuella läkemedelsbehandling. De flesta kunder har i dag inte tillgång till någon aktuell medicineringslista från vården. Därutöver har kunderna recept från flera förskrivare på olika vårdenheter och därmed har de flera medicineringslistor (om de över huvud taget har någon).

Det är den verklighet vi möter nationellt på apoteken. Även om listans syfte är att visa kunden vilka recept som kan hämtas ut så är listan i dag ett utmärkt underlag i vår dialog med kunderna. Vid oklarheter kontaktar vi självklart vården, men mycket kan klaras ut i dialog med kunden. Vi uppmanar våra kunder att ta med listan på sina besök i vården, så att läkaren får total överblick av patientens receptläkemedel.

Att skapa den nationella ordinationsdatabasen för receptförskrivna läkemedel skulle vara en stor förbättring ur perspektivet patientsäkerhet. Det är vi helt överens om. För att åstadkomma detta krävs investeringar i IT-system vilket har en tendens att både vara kostsamt och tids­ödande. Därför vill jag passa på att lyfta fram en annan åtgärd som snabbt skulle öka trygghet, säkerhet och troligen även följsamhet till ordinerad läkemedelsbehandling för patienter i öppenvård: Skriv förskrivningsorsak/diagnos på alla recept! Detta är ett krav i receptkungörelsen, men det görs endast till viss del i dag. Det är en åtgärd som skulle betyda mycket, särskilt för äldre och multimedicinerade patienter.

Monica Hagman

Monica Hagman
är chef för farmaci och verksamhets-utveckling inom affärsområde privatkund vid Apoteket AB.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev