Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Kreditproblem ska lösas

Publicerad: 31 augusti 2010, 13:55

Kunder med betalningsanmärkningar har i vissa fall nekats att köpa läkemedel på kredit. Nu arbetar Sveriges Apoteksförening på en lösning.
(Uppdaterad 15.10)


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

– Det ska inte vara vare sig svårare eller enklare att få kredit på den nya apoteksmarknaden än vad det var förut, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening, till Dagens Apotek.

I våras uppmärksammade branschorganisationen frågan, bland annat efter artiklar i lokala medier.

– Det här blev en problematisk konsekvens i samband med omregleringen. Man har inte kunnat förutse allt, säger Johan Wallér.

Aftonbladet har träffat två patienter som fått avslag på sina ansökningar om kredit. Roul Book, som lider av en nervskada i benen, kunde tidigare betala av en mindre summa varje månad för sina läkemedel trots en betalningsanmärkning. När en ny kreditprövning gjordes efter omregleringen fick han dock avslag.

– Jag har 8 500 att leva på i månaden och då är det svårt att betala upp emot 1 800 kronor vid ett tillfälle för medicinen. Det kan bli så att jag tvingas välja vilken medicin jag kan köpa, säger Roul Book till Aftonbladet.

I Aftonbladets artikel nämns inte vilka apotekskedjor som nekat patienter kredit, men Apotek Hjärtats presschef Charlotte af Klercker reagerar på att kedjans apotek syns på bild i tidningen. Hon påpekar att Apotek Hjärtat har infört mildare krav för att bevilja kredit för köp av läkemedel som ingår i läkemedelsförmånen. Kedjan samarbetar med kreditföretaget Payex.

– Om man nekas kredit hos Payex så har vi möjlighet att bevilja kredit lokalt. Vi har som policy att vi hellre friar än fäller, säger hon till Dagens Apotek.

Den kredit som beviljas gäller de 1 800 kronor per år som patienter får betala själva innan gränsen för högkostnadsskyddet nås. Skälet till att Apotek Hjärtat infört mildare krav var att problemet med att vissa kunder nekades kredit uppmärksammades.

– Vi införde den här policyn redan i juni, när vi insåg vad det gav för resultat, säger Charlotte af Klercker.

Enligt henne kan det ha hänt att kunder nekats kredit för läkemedelsinköp före juni.

Alla apotek måste enligt lag erbjuda sina kunder delbetalning av läkemedel, enligt Sveriges Apoteksförening. Hur de olika företagen valt att lösa detta varierar dock. De flesta samarbetar med kreditföretag.

– Det finns en bred samsyn i branschen om att vi ska se till så att kunderna inte drabbas utan att de ska kunna få sina läkemedel. Men samtidigt kan inte apoteken överta socialtjänstens ansvar när det handlar om att människor inte har några pengar alls, säger Johan Wallér till Dagens Apotek.

Hur en lösning ska se ut och när den kan bli klar kan han inte svara på i dagsläget. En rad juridiska och tekniska problem måste först klaras ut.

– Det finns integritetsfrågor när det gäller information om människors läkemedel och ekonomi som man måste ta i beaktande, säger Johan Wallér.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev