Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Kritik mot Hjärtats reklam

Publicerad: 23 september 2013, 09:53

Apotek Hjärtat kritiseras för att ha använt ett citat av den nyligen avlidne musikern Kristian Gidlund i sin marknadsföring.


I förra veckan gick musikern och författaren Kristian Gidlund bort. Han var trummis i bandet Sugarplum Fairy och skrev en blogg om sin kamp mot cancer, som berörde många.

Apotek Hjärtat lade i fredags ut ett citat av Kristian Gidlund på sin Facebook-sida: ”Jobba inte för mycket. Låt inte känslorna stanna i bröstet. Prata. Bråka aldrig om pengar. Våga säja nej. Våga säga ja. Paradiset kan vara en plats på jorden. Äventyret väntar, om ni bara vill.”

Texten publicerades på grön bakgrund med Apotek Hjärtats logotyp under. Detta väckte reaktioner i sociala medier där publikationen kallades osmaklig och oetisk.

”Det är djupt, djupt osmakligt att använda någons ord för att göra reklam tre dagar efter hans död”, skrev en person på Facebooksidan enligt Dagens Nyheter.

– Jag kan bara konstatera att det blivit starka reaktioner. Jag har hört mig för med den som la ut bilden och det skedde med de bästa avsikter. Men det blev helt fel, det är inget snack om saken, säger Apotek hjärtats kommunikationschef Jonas Mjöbäck till tidningen.

Bilden är nu bortplockad och ersatt av en text där företaget ber om ursäkt. ”Under fredagen lades ett citat av Kristian Gidlund upp på Apotek Hjärtats Facebook-sida. Citatet lades upp med de bästa avsikter, men vi förstår att många av er har reagerat negativt. Givetvis respekterar vi detta och tar bort citatet. Vi ber om ursäkt till er som tagit illa upp.”

Debatten tycks dock inte ha tystnat helt i och med detta. ”Usel krishantering! Har ni ens begripit varför många tog illa upp? Stryk den där PR-harangen och skriv något på riktigt”, skriver en person på Facebooksidan.

”Syftet med att sätta er logotyp på andras citat är ju att ge er credd på andras bekostnad. Bra att ni ångrar er. Men ni kanske kan kompensera med Gidlund-citatet: ’Kollektivet monteras ner till förmån för den individuella karriären. Vi sågar av de ben som vi behöver för att stå upp tillsammans. Den välfärd som har byggts upp gemensamt, säljs nu ut till vrakpris’.” kommenterar en annan person.

En tredje kommentator vill veta vad Apotek Hjärtat menar med ”bästa avsikter”. På det svarar företaget såhär: ”Vi har under en tid lagt upp tänkvärda citat i olika frågor en gång i veckan. Det har handlat om citat från många olika personer, kända och okända. I detta fall blev det fel. Vi ber om ursäkt.”

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev