Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Kronans Apotek satsar på receptservicen

Publicerad: 7 november 2016, 10:49

Anna Skarph leder satsningen kring recepttjänster och rådgivning.

Foto: Kronans Apotek

Sedan ungefär två månader tillbaka arbetar 15 personer på Kronans Apotek deltid med att få receptkunderna att trivas bättre hos kedjan.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

– De jobbar med att förstärka kundmötet på receptområdet. De ska göra det till 50 procent och sedan jobba med receptexpedition på apoteken övriga delen av sin tid, säger Anna Skarph som leder kedjans satsning kring recepttjänster och rådgivning.

Projektet pågår i samtliga regioner och handlar om att se vad som kan förbättras i mötet mellan farmaceut och kund. Syftet är att få kunderna att komma tillbaka, men också att skapa en mer följsam läkemedelsbehandling.

– Vi vill få lojala kunder som kommer till oss för att de känner sig trygga och nöjda när de går ifrån oss, och vet exakt hur de ska göra med sin läkemedelsbehandling, säger Anna Skarph.

Enligt henne är Kronans Apotek bra på att lyssna in på vad kunderna vill ha. Senaste tillskottet på servicefronten, receptappen, är ett konkret exempel på detta.

– Appen är unik eftersom den ger en bra överblick över läkemedel, högkostnadsskydd och fullmakter. Den har också en påminnelsefunktion som hjälper till att ha koll på när man ska hämta ut sin medicin nästa gång och när receptet ska förnyas. Den kombinationen finns inte på något annat ställe i dag, säger Anna Skarph.

Har ni fler saker på gång?

– Det här är det största vi gör just nu, där vi sätter fokus på recept och vårt kunderbjudande. Vi har resurser nu som gör att vi kan lyssna ännu mer påå vad våra kunder vill ha. Appen kommer vi att utveckla framöver för att ge kunder bättre stöd, säger Anna Skarph.

Hon hymlar inte med att konkurrensen är knivskarp på apoteksmarknaden.

– Man behöver utveckla sitt kunderbjudande hela tiden och sticka ut, säger Anna Skarph.

Hur sticker Kronans Apotek ut?

– Vi gör våra kunder friskare på insidan och vackrare på utsidan genom att koncentrera oss på våra tre strategiska ben: recept, hälsa och skönhet, säger Anna Skarph.

Relaterat material

Kronans vill försköna Nackaborna

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev