Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Läkemedel i fel styrka ledde till hjärtklappning

Publicerad: 9 januari 2013, 08:49

Foto: Photos.com

Kunden fick preparatet i tre gånger för hög styrka på apoteket. Den felaktiga medicineringen orsakade hjärtklappning och självmordstankar.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

En apotekschef på ett apotek i norra Sverige expedierade fel styrka av ett läkemedel till en patient. Kunden skulle ha Concerta mot ADHD i styrkan 18 mg. I stället lämnade apotekschefen ut samma läkemedel fast i 54 mg.

Händelsen är anmäld till Socialstyrelsen enligt lex Maria.

Under tre dagar medicinerade kunden med preparaten med fel styrka. Till följd av detta upplevde personen, enligt anmälan, kraftig hjärtklappning, depressiva självmordstankar och skakningar. I dag har kunden inga kvarstående besvär av det inträffade.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev