Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Läkemedelsverket tar emot många spontananmälningar

Publicerad: 8 juni 2010, 12:45

Det är oklart bland nya apoteksaktörer vilka bestämmelser som gäller för läkemedelsreklam. Den slutsatsen drar Läkemedelsverket efter att anmälningarna ökat kraftigt.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Ica Supermarket Brunnsbo, Hisings Backa, i Göteborg har anmälts till Läkemedelsverket för sin reklam för allergiläkemedel.

Det var på baksidan i annonsbladet för förra veckan som Ica gjorde reklam för bland annat Livostin och Clarityn under texten: ”Atjoo!? Hos oss kan du köpa allergimedicin på samma gång som picknickmaten. Så att du kan njuta av våren i fulla drag.”

Anmälan har inkommit till Läkemedelsverket men Ragnhild Johnsson, utredare på marknadsföringstillsynen på verket, har ännu inte hunnit utreda ärendet. Hon säger att antalet anmälningar ökat väsentligt sedan omregleringen trädde i kraft.

– Före omregleringen var de flesta ärenden initiativärenden från den tillsyn Läkemedelsverket bedriver, i dag kommer det in anmälningar spontant.

På påståendet att många av de nya aktörerna tycker det är otydliga regler svarar hon:

– Reglerna är jättetydliga. Det enda oklara är att företagen inte känner till reglerna. De förstår inte att det är deras skyldighet att skaffa kunskapen.

Ragnhild Johnsson tror också att det är ett problem att de nya aktörerna jobbar med reklambyråer som inte känner till reglerna.

– Vi får en del frågor från byråer om vad som gäller, säger hon.

De största vitesföreläggandena sedan omregleringen har varit på 1 miljon kronor vardera för Ica Maxi respektive OKQ8.

Ica Maxi marknadsförde nikotinläkemedel utan att ha med nödvändiga uppgifter och OKQ8 riktade sig mot barn i radioreklam för munsårssalva.

Vitet har inte utdömts i något av fallen.

Så här går det till:
Anmälan inkommer till Läkemedelsverket.

Om det blir ett ärende skriver verket brev till företaget och hänvisar till § 21 i Läkemedelslagen och Läkemedelsverkets föreskrift om marknadsföring av humanläkemedel (LVFS 2009:6).

Om inte företaget rättar sig efter påpekandet utfärdas ett föreläggande eller förbud i förening med vite.

Vitesbeloppet bestäms av företagets omsättning och utkrävs om företaget bryter mot föreläggandet.

Källa: Läkemedels-verket

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev