Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Litar mest på statlig kedja

Publicerad: 18 februari 2011, 09:02

Svenskarna har större förtroende för Apoteket AB än för de nya apoteksföretagen, enligt en ny undersökning.


Sedan omregleringen har förtroendet för det statliga apoteksbolaget sjunkit en del. Men i stort har inte svenskarnas inställning till apotekskedjorna förändrats särskilt mycket under det senaste halvåret. Det visar den senaste Apoteksradarn från företaget Scandinfo Marketing Research.

– Attityder till företag och varumärken är ganska stabila och trögrörliga över tid, säger Göran Erasmie på Scandinfo Marketing Research till tidningen Market.

Bland dem som känner till företaget anser 46 procent att personalen på Apoteket AB är mycket kunnig och 42 procent anser att den är mycket serviceinriktad. Det är betydligt högre siffror än någon annan kedja kommer upp i.

Bäst omdöme bland de nya apoteksföretagen fick Apotek Hjärtat. Av dem som deltagit i undersökningen ansåg 24 procent att Apotek Hjärtats personal var mycket kunnig och 25 procent ansåg att den var mycket serviceinriktad.

Göran Erasmie tror att undersökningens resultat till viss del beror på att svenskarna inte känner till de nya företagen lika väl som Apoteket AB och därför avstår från att berömma dem.

– Jag tror också att attityderna till de nya kedjorna till en del beror på att de inte är särskilt differentierade. De skiljer sig inte tydligt nog åt i vad och hur de kommunicerar med konsumenterna. Det kanske är enklare och lönsammare att kommunicera produkterbjudanden, vilket alla verkar göra, än kunnighet och service i form av till exempel rådgivning och provtagningar?

Apoteksradarn genomförs genom att ett riksrepresentativt urval på 75 personer per vecka intervjuas. Statistiken i den redovisade undersökningen baseras på de intervjuer som gjorts under december 2010 och januari 2011.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev