Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Litet intresse för receptbelagt

Publicerad: 10 september 2015, 10:45

Bild 1/3  

Foto: Charlotta Kjellberg

Inte många farmaceuter letade sig fram till de receptbelagda läkemedlen på branschmässan.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

I år hade Apotek och Egenvård för första gången ett särskilt område för receptbelagda läkemedel, där bara legitimerad personal fick komma in.

Men det var glest mellan besökarna i den så kallade Rx-zonen, som var inrymd i en föreläsningssal i ena änden av lokalen.

– Vi hade önskat att fler farmaceuter hade kommit in i vår stängda zon. Det var svårt att hitta dit, säger Lars Lundberg, produktchef inom astma- och kol-behandling på Orion Pharma, till Dagens Apotek.

Ungefär 25 personer per dag besökte företagets monter. Även Astra Zenecas representanter upplevde att zonen låg för undanskymd och att allt för få besökare kom till föreläsningarna, enligt varuförsörjningschef Martin Svensson.

– Det var jättesvårt att få besökare att komma fram till montern och prata. Vi hade också sponsrat föreläsningar och jag tror att det i genomsnitt kom tolv personer, säger Nicolaj Brock som representerade Norgine.

Rosanna Zalbo Lundgren, projektledare för mässan, håller med om att konceptet måste utvecklas till nästa år.

– Vi hade väldigt höga förhoppningar på det området och hade satsat jättemycket på det, och det vet jag att utställarna också har gjort. Så vi är såklart liksom föreläsarna missnöjda med att det på någon föreläsning bara var så få, säger hon.

Marknadsföring av receptbelagda läkemedel får inte rikta sig till allmänheten och utformningen av zonen skedde därför i samarbete med Sveriges Farmaceuter.

– Det är ett svårt område, för i och med att det är receptbelagt så man får inte skylta med det, säger Rosanna Zalbo Lundgren.

Apotek och Egenvård arrangerades i år samtidigt med Sveriges hudterapeuters mässa Hud och kosmetik. Enligt Rosanna Zalbo Lundgren var de allra flesta utställare, och de besökare som tillfrågats, nöjda med detta.

Fanns det inte en viss risk att utställarna på Apotek och Egenvård fick möta fel besökare?

– Jag tror inte att besökarna som var på Apotek och Egenvård har skiljt sig så mycket från tidigare år. De var till absolut största del från apoteken, säger Rosanna Zalbo Lundgren.

Sammanlagt besökte cirka 3 300 personer de båda mässorna. Än så länge finns dock inga uppgifter om hur många som besökte just Apotek och Egenvård eller hur många som kom från apoteksbranschen.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev