Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Medstop prövar nytt butikskoncept

Publicerad: 22 mars 2013, 05:30

Medstop prövar ett nytt apotekskoncept med mer kosmetik, mer hälsokost och mellanmål att köpa på språng.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Det är apotek Ankaret i Åkersberga som fått en rejäl ombyggnad och stöpts om till kedjans pilotapotek. Nästa vecka är det premiär för det nya, utvidgade sortimentet som gör att apoteket går från cirka 2000 artiklar till 3000. Även butiksytan blir större.

Tanken är ett tre varugrupper eller sortiment, som antingen har varit ganska små eller obefintliga på apoteket, ska få stort utrymme tillsammans huvudaffären: de receptbelagda läkemedlen.

– Det första området är skönhet, som vi kallar yttre välbefinnande. Det är ju en position vi redan har men vi vidgar begreppet och satsar på ett bredare sortiment inriktat på bland annat naturlig skönhet, säger Fredrik Söderberg, vd för Medstop.

Vad är naturlig skönhet?

– Naturliga produkter, ekologiska serier och miljövänliga alternativ. Plus att vi blir betydligt större på kosmetik. De erfarenheter vi har så här långt visar på både positiva synpunkter från kunder och bra försäljning.

Område nummer två är hälsokost som får ett eget torg i Åkersbergaapoteket, en plats där kosttillskott, vitaminer, mineraler, teer, så kallad superfrukt, mjöl och från samt ekologiska produkter från Markatta.

– Det här är en form av branschglidning. Dagligvaruhandeln och servicehandeln har ju tagit ett rejält bett på vår andel i och med att de säljer receptfria läkemedel. Det här är ett sätt för apoteksbranschen att glida över i deras affär. För oss gäller det att kunna stå upp för det vi säljer, att varorna är berättigade på ett apotek på den nya marknaden, säger Fredrik Söderberg.

Är ni beredda att ta lite ris med den här satsningen?

– Jag tror att det handlar mycket om att lyssna till kunden, det är konsumenten som väljer vad som känns rätt att handla.

Det tredje området kallar Medstop för ”on-the-go”-produkter och det handlar om produkter som ska konsumeras direkt, som olika drycker, nötter och mellanmålsbarer.

– Man kan ganska tydligt se att på liberala marknader glider försäljningen över från traditionella apotek till ”drug store” och på väldigt mogna marknader som USA kan en drug store nästan bli som en livsmedelshandel. Men fortfarande är det traditionella apotekserbjudandet viktigast, att vara bäst på kärnaffären som är och förblir läkemedel, säger Fredrik Söderberg.

Den som handlar på ett apotek förväntar sig kanske ofta mer kunskap hos personalen. Hur tacklar ni det inför den nya satsningen?

– Vi jobbar med en väldigt omfattande utbildning av personalen för att de ska känna sig trygga med sortimentet, både om varför vi ska sälja produkterna och ner på produktnivå där det behövs. Det gäller bland annat kosmetik.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev