Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Medstop vill ha bättre information om försäljning

Publicerad: 7 maj 2009, 10:35

Medstop, ett av de företag som aviserat intresse för den nya apoteksmarknaden, efterlyser en mer detaljerad tidsplan för apoteksförsäljningen. Företaget hade helst velat ha ett litet kluster med relativt små apotek – men något sådant finns inte.


Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

I tisdags lämnade Apoteket Omstrukturering AB, OAB, besked om vilka statliga apotek som ska säljas och hur de ska grupperas i kluster.

En av intressenterna, det schweizisk-svenska företaget Medstop, överväger att lägga bud på något av de minsta apoteksklustren som innehåller ett 20-tal apotek. Företagets vd Joachim Nielsen är dock inte helt nöjd med klusterfördelningen.

– De numerärt små klustren innehåller alla relativt stora apotek, med genomsnittliga omsättningar på omkring 50 miljoner kronor enligt våra beräkningar. De små apoteken ingår i regel i de större klustren. Vi tycker att det hade varit bra om det även funnits något litet kluster med relativt små apotek, säger Joachim Nielsen, vd för Medstop.

– Dessutom hade apoteksshoppar passat vår affärsidé bra. Men nu stannar 75 procent av dessa i Apoteket AB, säger han.

Medstops största invändning är dock att omstruktureringsbolaget, OAB, inte gått ut med någon tydlig tidsplan med specifika datum för de olika stegen i försäljningsprocessen.

– Då hade man kunnat undvika mycket av de spekulationer, positioneringar och den osäkerhet som nu spritt sig. En enkel tidsplan med specifika datum för de olika stegen fram till ägarbytena, med tidpunkter för exempelvis intresseanmälan, budgivning och olika typer av informationsgivning skulle gagna alla parter, säger Joachim Nielsen.

– Dessutom har det förekommit divergerande medieuppgifter om hur många kluster en aktör får köpa. Det är inte särskilt lyckat, säger han.

Ämnen i artikeln:

Apoteksmarknaden

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev