Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Mer digitalt också hos Hjärtat

Publicerad: 28 september 2015, 09:59

Foto: Jonas Borg

Att omvandla Cura-apotek och föra in det nya butikskonceptet står i fokus just nu för Apotek Hjärtat. Här är den tredje delen i Dagens Apoteks serie om kedjornas arbete med sina butiksnät.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Apotek Hjärtat är i full färd med att göra om Cura-apotek för att de ska bli en del av kedjan. 16 är redan omvandlade och 51 återstår. Konverteringen ska bli helt klar under hösten uppger kedjans kommunikationschef Jonas Mjöbäck.

Även om sammanslagningen står i fokus sedan det blev klart att de två kedjorna går ihop har Hjärtat också nyetablerat sex apotek hittills i år och planen är, enligt Jonas Mjöbäck, att fortsätta ha en hög etableringstakt. Handelsplatser är, liksom för de andra kedjorna, särskilt intressanta.

En stor del av kedjans investeringar i butiksnätet kommer att gå till ombyggnader och uppfräschning av de befintliga apoteken.

– Förra året lanserade vi vårt nya koncept och vi har sett att på de apotek som vi har infört det lockar vi fler kunder som även kommer oftare, säger Jonas Mjöbäck.

– Anledningen till att vi tog fram det är att kundens syn på vad ett apotek är och kan erbjuda gradvis har förändrats.

Han tillägger att tanken är att sortiment och tjänster ska lyftas fram på ett mer inspirerande sätt på de ombyggda apoteken. I det nya konceptet ska olika delar av apoteket symbolsera olika delar av kroppen. Till exempel är receptkanalen utformad för att skapa en känsla ”mellan fyra ögon” och ska då symbolisera hjärnan, uppgav Apotek Hjärtat i ett pressmeddelande i samband med lanseringen av konceptet. Hjärtat i apoteken utgörs av en plats där kunderna kan sitta ner och ta en kopp kaffe, eller ladda mobilen eller ta del av en information.

Ett tredje område som Hjärtat satsar på är digitala lösningar.

– Det är viktigt för oss att knyta ihop online med butik och det är tydligt inte minst på våra apotek som har vårt nya koncept. De har till exempel interaktiva kundterminaler och kampanjer i rörlig bild på digitala skärmar.

Han framhåller också att Apotek Hjärtat förra veckan började erbjuda gratis hemleveranser av läkemedel och andra produkter som inte finns inne på apoteket vid kundbesöket.

Relaterat material

Digitalt i fokus när Apoteket AB nyetablerar

Apoteksgruppen vill synas i städerna

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev