Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Mer smink på kundens begäran

Publicerad: 29 september 2015, 11:43

En del av de nya apotek som Kronan öppnar kommer att ha konceptet Care & Beauty. Det blir större apotek med ett utökat sortiment inom skönhet och hudvård.

Kronans Apotek planerar att öppna nära tio apotek till i år, varv två ska ha Care & Beauty-konceptet. Någon motsättning mellan att sälja smink och läkemedel finns inte enligt Kronans informationsdirektör.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketApoteksmarknaden

Förra veckan öppnade Kronan ett apotek i Lund och veckan dessförinnan ett apotek i Halmstad. Planen är att öppna cirka tio ytterligare apotek i år, berättar kedjans informationsdirektör Andreas Rosenlund.

I en serie intervjuer frågar Dagens Apotek kedjorna hur de arbetar med sina butiksnät och det är tydligt att samtliga fortfarande är inställda på att expandera – trots att det länge har talats om överetablering.

– Det är naturligt att vi öppnar nya apotek eftersom kundströmmarna förändras, säger Andreas Rosenlund.

Kommer ni att behöva lägga ner några apotek?

– Nej, det finns inga planer på det.

Bland nyetableringarna i år är det två som har konceptet Care & Beauty. Det är Kronans nya butikskoncept med ett utökat sortiment produkter inom skönhet och hudvård.

Den första sådana butiken öppnar i Solna utanför Stockholm i november.

– Det blir ett unikt koncept i Sverige. Där kommer vi att erbjuda skönhetsbehandlingar, make-up, men också receptbelagda och receptfria läkemedel som på de övriga apoteken. Vi räknar med att det finns utrymme för ett 20-tal sådana butiker i landet, säger Andreas Rosenlund.

Varför öppnar ni de här apoteken?

– Det är något som kunderna har efterfrågat, det har vi sett i våra kundundersökningar.

Från farmaceuthåll kommer ofta kritik mot att det har blivit för mycket smink och andra handelsvaror på apoteken. Nu tar ni det ett steg längre. Hur ser du på det?

– För oss är det både och, inte antingen eller och det finns en kundefterfrågan i den här riktningen. Det finns inga apotek som skulle överleva bara på att sälja läkemedel så vi behöver en branschglidning för att få en god ekonomi.

Enligt Andreas Rosenlund görs även satsningar på farmaceuter.

– Vi satsar mer på våra läkemedelsansvariga för att de ska få en tyngre position och vi utvecklar bland annat vårt arbete med läkemedelsdialogen som farmaceuterna har med kunderna.

Det händer mycket just nu på apoteksmarknaden, bland annat håller Apotek Hjärtat på att införliva Cura i sin verksamhet. Hur ser du på apoteksmarknaden i dag?

– Den är hårt konkurrensutsatt med skickliga aktörer. Det har vi levt med sedan omregleringen och det kommer vi att fortsätta att leva med. Konkurrensen är gynnsam för kunderna.

Liksom de andra kedjorna arbetar Kronan nu också med att förena kundmötet på de fysiska apoteken med det digitala kundmötet. Bland annat har företaget infört tjänster för att reservera eller beställa läkemedel på webben och hämta upp dem på apotek. Kronan har också en tjänst för hemleverans till kunder när deras läkemedel saknas i butikerna, vilket även Apotek Hjärtat införde nyligen.

Relaterat material

Mer digitalt också hos Hjärtat

Digitalt i fokus när Apoteket AB nyetablerar

Apoteksgruppen vill synas i städerna

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev