Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

MSD: Förbättra samarbetet

Publicerad: 9 februari 2011, 10:55

DEBATT Hos apoteksföretagen finns ett revirtänkande som är långt ifrån det fokus på patienten som krävs, skriver läkemedelsbolaget Merck Sharp & Dohme, MSD, i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Vi på MSD sviktade vid några tillfällen under hösten i vår leveransförmåga. En förklaring är sammanslagningen mellan MSD och Schering-Plough och de omfattande förändringar inom vår tillverkning och i våra kvalitetssystem som den fört med sig. Men det är ingen ursäkt! Varje sådant tillfälle är en mycket allvarlig situation som innebär att det finns patienter som riskerar att inte få den läkemedelsbehandling som de behöver.

Internt på MSD innebär leveransproblem att en krisgrupp samlas för att söka vägar för att säkerställa att patienterna så långt det är möjligt kan få sin behandling och att sjukvård och apotek får nödvändig och relevant information.

Låt oss först vara tydliga med vår skyldighet som läkemedelsföretag att alltid kunna leverera, och vi arbetar hårt för att alltid ha tillräckliga lager. Men tyvärr hände under hösten det som inte får hända. Då försökte vi ta vårt ansvar för att i samarbete med myndigheter, apotek och hälso- och sjukvård finna bästa möjliga lösning.

Våra erfarenheter från kontakterna med apoteken är dock inte enbart positiva, tvärtom har vi sett revirtänkande och kortsiktigt ekonomiskt tänkande som är långt ifrån det fokus på patienten som vi anser att alla inom hälso- och sjukvården måste besjälas av för att fungera optimalt.

Vårt senaste exempel gäller Simponi engångssprutor, en TNF-hämmare som används vid behandling av bland annat reumatoid artrit. När vi fick veta att vi skulle ha en period utan tillgång till Simponi samlades vår krisgrupp med medarbetare från kvalitet, registrering, logistik, läkemedelsinformation och kommunikation.

Steg ett var att ta kontakt med Läkemedelsverket och ansöka om dispens för att tillhandahålla Simponi i tyska förpackningar, något som gick mycket smidigt. Det skulle dock ta drygt en vecka att få fram produkten till apoteken eftersom förpackningarna skulle skickas till Sverige och därefter samdistribueras med svenska bipacksedlar.

Vi informerade därför apoteken om situationen med en förhoppning om att det skulle ske en omfördelning av befintliga varulager inom respektive kedja. Därefter gick vi igenom försäljningsstatistiken och konstaterade att vid sidan av de stora kedjorna hade apoteket Apoex ett lager av Simponi för sin distribution till vården i Stockholm. Vi kontaktade då Apoex som genast erbjöd sig att så långt lagret räckte distribuera till patienter på apotek utan lager av Simponi. För det fick vi på MSD utstå en hel del kritik från flera apoteksaktörer, hur kunde vi föreslå att ett apotek skulle leverera till ett konkurrerande apotek?

Vi har svårt att förstå kritiken. Vi sökte med ljus och lykta efter lösningar som innebar att patienter med recept på Simponi inte skulle behöva stå utan läkemedel, med de konsekvenser det kan få för pågående behandling. Det ångrar vi inte. Tvärtom är vi alltid beredda att ta till både konventionella och okonventionella lösningar för att undvika att patienter kommer i kläm när vi sviktar. Vi är övertygade om att det är viktigt för patienterna men också för förtroendet för alla oss som verkar inom hälso- och sjukvården.

Med vår artikel vill vi därför väcka debatt och mana till ett konstruktivt samarbete också mellan konkurrenter när det är nödvändigt för att säkerställa att läkemedlen når fram till patienten.

Karin Bernadotte är vd för MSD.
Rana Aloul, Ulf Janzon, Patrik Liljegren, Joseffa Moritz, Anna Patenko, Ann-Margret Tallberg och Frank Tisäter tillhör leveranssäkerhetsgruppen inom MSD.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev