Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Nu nischar sig apotekskedjorna

Publicerad: 2 april 2013, 05:00

Tiden då alla försökte likna Apoteket AB är förbi. Två vägar utkristalliserar sig när kedjorna nu arbetar allt mer med att profilera sig.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

Före omregleringen spådde kännare­ att apoteken skulle börja gå sina egna vägar när monopolet upphörde.­ Men inledningsvis har apoteken varit rätt lika varandra.

– Från början var det en medveten strategi att likna Apoteket AB så mycket som möjligt. De nya apoteken hade också gröna skyltar för att visa att allt var som förr, ­säger Per Hortlund, utredare på HUI ­Research.

Det fanns en opinion som sade att det var bättre förr och att de privata apoteken var sämre. Enligt Per Hortlund har den trenden nu vänt.

– Striden är vunnen och de flesta uppfattar inte längre att det har blivit sämre så nu måste kedjorna profilera sig för att dra till sig kunder, säger han.

Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel, ser också en tendens att kedjorna nu nischar sig allt mer. Han tror att det har att göra med att tiden först nu är mogen för det.

– Under 2010 och 2011 var det väldigt stort fokus på att etablera apotek och att byta IT-system. 2012 började kedjorna fundera på vilka möjligheter som finns för att utvecklas. Nu befinner vi oss i en fas där det är möjligt för kedjorna att ägna tid åt att profilera sig, säger han.

Två vägar utkristalliserar sig när Dagens Apotek talar med före­trädare för de olika kedjorna: Att närma sig sjukvården eller att satsa mer på egenvård.

Ett exempel på det första är Kronans Droghandel som i år arbetar specifikt med hjärt-kärlområdet. Personal får extra utbildning om hjärt-kärlsjukdomar och mätning av blodtryck och kolesterolvärden ska erbjudas på flera av kedjans apotek.

Medstop går den andra vägen. Kedjans vd Fredrik Söderberg berättar att företaget i år, vid sidan av kärnverksamheten, nu definierar­ och förstärker ytterligare tre element: skönhet, hälsa och ”convenience”. Det sista innebär att kunder ska kunna köpa sådant de vill ha snabbt och lättillgängligt.

– Det kan vara torkade frukter, vitamindrycker, mörk choklad eller receptfria läkemedel som exponeras på ett nytt sätt, säger Fredrik Söderberg.

Samma dag som den här tidningen utkommer, den 27 mars, sjösätts satsningen med att Medstops apotek i Åkersberga norr om Stockholm får ett fördubblat egenvårdssortiment. Sedan ska fler apotek genomgå samma förändring.

Från både allmänheten och anställda hörs ofta klagomål om att det är för mycket krimskrams på apotek. Man vill att apoteken ska fokusera på läkemedel och låta andra sälja sådant som ligger vid sidan av.

Men Åke Hallman, konsult och tidigare vd på dåvarande Apoteks­bolaget, konstaterar att det inte är en särskilt oväntad utveckling att apoteken hittar nischer som inte är direkt kopplade till läkemedel.

– Det är den väg som politiker har anvisat med tanke på hur de sätter­ marginalerna på receptbelagda läke­medel, säger han och syftar på att det i dag är svårt för apotek att tjäna pengar på receptbelagt.

I stället är det just det receptfria sortimentet och handelsvarorna som apoteken har möjlighet att få en god marginal på.

En kedja som går mot strömmen och som i ett av sina profilområden valt att rikta in sig mot receptbelagt är Vårdapoteket.

– Eftersom alla våra apotek finns på sjukhus har våra patienter ofta en komplex behandlingssituation och hela vår profilering bygger på ett stort lager av receptbelagda ­läkemedel, säger Lars Gunneflo, vd för Vårdapoteket.

Relaterat material

Medstop prövar nytt butikskoncept

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News