Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Apotek

Ny kritik mot reklam från Hjärtat

Publicerad: 17 maj 2010, 09:13

Ny kritik mot reklam från Hjärtat

För andra gången på kort tid anmärker Läkemedelsverket på Apotek Hjärtats marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverket

I ett brev till företaget kritiserar Läkemedelsverkets utredare Ragnhild Johnsson en helsidesannons som varit införd i Upsala Nya Tidning.

I annonsen, som hade rubriken ”Snuvad på våren?” marknadsfördes bland annat allergiläkemedlen Clarityn, Livostin och Kestine, skriver nyhetsbrevet Pharma Online Apoteksmarknad.

Kritiken tar fasta på andra stycket i läkemedelslagen, som anger att ”reklam för humanläkemedel som riktas till allmänheten vara utformad så att det klart framgår att produkten är ett läkemedel”.

Läkemedlen har enligt verket sammanblandats med andra produkter i annonsen, så att det inte klart framgår att de är läkemedel.

Visserligen finns asterisker och en text längst ned på sidan där det förklaras att de aktuella produkterna är läkemedel, men Läkemedelsverket anser att denna text ”är av för liten storlek i förhållande till övrig text i annonsen”.

– Vi tittar just nu på ärendet och vi kommer att besvara Läkemedelsverket inom den utsatta svarstiden, säger Apotek Hjärtats presschef Charlotte af Klercker till Pharma Online Apoteksmarknad.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev