Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Ny ordförande hoppas på expansion utomlands

Publicerad: 7 oktober 2009, 13:22

Christian W Janssons erfarenhet av att driva en stor detaljhandelskedja som expanderar utomlands gjorde att han blev erbjuden posten som ny styrelseordförande för Apoteket – tror han själv.


Ämnen i artikeln:

LäkemedelLäkemedelsföretagLäkemedelsverketFarmaci

Apoteket AB:s nye ordförande Christian Jansson är civilekonom i botten. Sedan 2002 är han vd för modekedjan Kappahl.

Under fem år på 1990-talet var han vd för postordergiganten Ellos. Han har också arbetat inom Bonnierskoncernen.

Blev du överraskad över att bli erbjuden uppdraget?

– Ja, när Göran Hägglund sökte mig undrade jag först vad i hela friden han ville mig.

Var det ett svårt beslut?

– Ja, det blev lite vägande. Den förmodade tidsåtgången och konsekvenserna för mitt arbete på Kappahl var avgörande.

Vad avgjorde?

– Jag kom fram till att detta åtminstone inte kommer att vara till nackdel för mitt arbete på Kappahl. Dessutom finns en beröringspunkt mellan företagen, de har båda en stark folklig förankring.

Vilka erfarenheter gjorde att du blev erbjuden posten, tror du?

– Jag tror att min erfarenhet av att driva en stor detaljhandelskedja och av internationell expansion var avgörande.

Hur ser du på det nya uppdraget i det korta och lite längre perspektivet?

– Det blir först en grannlaga och komplicerad utmaning att på ett klanderfritt sätt leverera läkemedel till konsumenterna, samtidigt som en stor del av verksamheten ska överlåtas till andra aktörer. Hittills har Apoteket skött detta med den äran. I det längre perspektivet handlar det om att driva Sveriges största apotekskedja på ett framgångsrikt sätt både här hemma och internationellt.

Hur ska den nya styrelsen klara balansgången mellan att verka för bolagets bästa och samtidigt efterleva de tuffa stand still-regler som den förra styrelsen vägrade acceptera?

– Som för alla andra bolag är det ägaren som bestämmer vad ett bolag ska göra. Ägarens vilja är något som styrelsen måste leva med.

Du nämner den planerade expansionen utomlands. Vad tror du om potentialen här?

– Om företaget är effektivt och duktigt här hemma finns det inget som säger att det inte kan exporteras. Svenska detaljhandelskedjor är allmänt väldigt framgångsrika på detta område. Kappahl är ett exempel, vi har nu över hälften av våra butiker utomlands.

Hur ser du på kritiken om styrelsens bristande förankring i vård och farmaci?

– Det är ju sådant som hela bolaget redan kan.

Med din kunskap om mode – är apotekspersonalens klädstil moderiktig?

– Haha, jag har inga synpunkter på kläderna. Men jag tycker att personalens attityd har genomgått en dramatisk förändring till det bättre under de senaste åren.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev