Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

Nya IT-problem på Apoteket AB

Publicerad: 11 april 2012, 09:57

Receptexpedieringen på Apoteket AB har krånglat de senaste dagarna. Men enligt företaget är det oklart om det nya IT-systemet är instabilt.


På onsdagsförmiddagen fungerade receptexpedieringssystemet igen på Apoteket AB.

– Vi hade det lite trögt på morgonen men just nu går det i full drift, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB, till Dagens Apotek.

Under tisdagen gick det sämre, framför allt på eftermiddagen och kvällen.

– Någon stund var det stopp, men framför allt var det segt så att det blev långa väntetider, säger Eva Fernvall.

Även under påskhelgen drabbades receptexpedieringen periodvis av störningar.

Apoteket AB bytte före årsskiftet till ett helt nytt receptexpedieringssystem. I mitten av februari drabbades samtliga kedjans apotek av ett cirka två timmar långt stopp. Sedan dess har receptexpedieringen fungerat som den ska.

Vad som orsakat den senaste tidens problem vet inte Apoteket AB ännu. Enligt Eva Fernvall är det dock inte säkert att det är det nya IT-systemet i sig som ligger bakom.

– Vi tror inte att det är det som är instabilt, utan vi tror att det kan finnas andra typer av problem.

Som exempel nämner hon att problemen skulle kunna handla om integrationen av IT-systemet. Arbetet med felsökning pågår just nu.

– Alla tänkbara resurser har stort fokus på det här och jobbar i stort sett dygnet runt på att försöka hitta felen och åtgärda dem, säger Eva Fernvall.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev