Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Apotek

"Nya planer stör ej försäljning"

Publicerad: 2 februari 2010, 13:29

Alliance Boots och Farmacevtföretagarnas planer stör inte försäljningen av statliga apotek till småföretagare, säger Jens Sandström, tillträdande vd för Apoteksgruppen i en intervju med Dagens Apotek.


Försäljningen av statliga apotek till småföretagare närmar sig. Den 15 mars tar det nya statligt ägda bolaget Apoteksgruppen över ägandet av de 150 apoteken.

Fredagen den 12 februari är stoppdag för bud på apoteken från intressenterna. Dagens Apotek fick en pratstund med Jens Sandström, vd för Apoteksgruppen, inför några avgörande vinter- och vårmånader.

Vilka är tidsramarna för försäljningsprocessen?

– Att sälja 150 apotek kommer att ta sin tid. Budstopp är som bekant den 12 februari, men försäljningarna kommer sedan att ske successivt under våren. Vi har inte den administrativa kapaciteten att sälja alla på en gång. I maj eller juni hoppas vi vara klara.

Vad sker efter budgivningen?

Vi går igenom alla bud, och sedan vidtar en så kallad ”signing process”. Eventuellt kan en ny omgång behövas som möjliggör kompletterande bud. Den 15 mars tar vi över apoteken från Apoteket AB.

Kommer köparna att redovisas i samlad form?

– Ja, köparna kommer att offentliggöras i vårt pressrum.

Hur många apotek är det realistiskt att tro att ni säljer efter den första budgivningsomgången?

– Det är svårt att uttala sig om, och jag vill inte heller påverka processen. Vi har hittills sett att vi har haft många besökare i det avskilda datarummet.

Hur påverkas försäljningsprocessen av att Alliance Boots och Farmacevtföretagarna i ett sent skede har aviserat samarbetsplaner?

– Jag tror inte att det har avgörande betydelse. Alla i branschen vet att det hela tiden finns risk att nya aktörer dyker upp. Om Alliance Boots startar 100 helt nya apotek eller om Apotek Hjärtat gör det är inte helt avgörande.

Men den här eventuella nya aktören vänder ju sig, precis som Apoteksgruppen, till småföretagare.

– Ja, men vi vet ganska lite om deras eventuella koncept och det kommer att dröja innan de kan sjösätta det. Att starta apotek från scratch tar tid och det är krävande att skapa en ny kundstock. Vårt koncept innebär en snabbare väg till marknaden.

Vad är din bild, utifrån de signaler du fått från politiskt håll, av hur ägandet av Apoteksgruppen kommer att se ut på längre sikt?

– Den stämmer överens med vad som sades av politiker i gårdagens artikel. Ägandet är dock inte mitt huvudfokus, jag måste inrikta mig på mitt eget uppdrag som vd, säger Jens Sandström.

Förra veckans kritik i en rapport från Handelns utredningsinstitut, HUI, tar bland annat fasta på att entreprenörerna inte har inflytande över Apoteksgruppens centralorganisation. Udden är både riktad mot politiska beslut som föregått bildandet och i viss mån val som gjorts av Omstruktureringsbolaget/Apoteksgruppen. Jens Sandström tycker att kritiken träffar fel.

– Det koncept som vi skapat svarar mot de önskemål som kommit fram genom undersökningar och enkäter riktade till entreprenörerna själva, kunder och internationella konsulter inom retail-området.

– Kunderna ville exempelvis ha en kedja, det anses ge större trovärdighet. Konceptet har mejslats fram i en omfattande process där entreprenörerna själva har varit delaktiga. Sedan är det klart att det inte passar alla, säger Jens Sandström.

Vilka avkastningskrav kommer Apoteksgruppen att ha från ägaren, staten? Dessa krav kan ju tänkas påverka den anslutningsavgift som medlemmarna ska betala till den centrala organisationen på längre sikt.

– Några uppgifter om explicita avkastningskrav har jag inte tagit del av. Det är ytterst en fråga som bör ställas till ägaren, men jag utgår ifrån att det kommer att handla om relativt traditionella avkastningskrav som liknar de som gäller för andra statliga verksamheter.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev